Problémy s bedrovým kĺbom sú dôsledkom bolesti slabín či chrbta. Dá sa to však liečiť

4. 3. 2021 |
 

Bolesť bedra alebo problémy s bedrami či bedrovým kĺbom sú veľmi nepríjemné. Neraz to vedie až k zníženiu mobility človeka pri jeho bežných úkonoch.

Problémy s bedrovým kĺbom sa dajú vyriešiť rôznymi cvikmi. FOTO: Oliver Poór.

Dôvodom je totiž, že okolo bedier sa v tele nachádza veľa svalov, ktoré využívame na každodenné fungovanie. Môžu tak byť ovplyvnené samotným poranením. U športovcov je to zvyčajne spôsobené opakujúcou sa nevhodnou športovou technikou.

Avšak bedrový kĺb je prispôsobený pre plynulý a opakujúci sa pohyb. Keď sú však väzy, šľachy či tkanivá vystavené veľkej záťaži, môže to viesť k bolesti bedrového kĺbu.

„Tým, že sa pohyby neustále duplikujú, tak sa niektoré svaly preťažujú. Iné ostávajú zanedbané a sú zaťažované v nepomere oproti ostatným,“ hovorí pre Športinak fyzioterapeut Oliver Poór. „Tým pádom sa kĺb začne dostávať do určitej špecifickej pozície, pretože často namáhané svaly ho ťahajú do nejakého smeru.“

„Potom sa daný kĺb začne v tomto smere opotrebovávať a svaly sa začnú preťahovať. Vzniká začarovaný kruh, lebo vďaka treniu začína človek pociťovať bolesť,“ pokračuje absolvent FTVŠ v oblasti fitness a fyzioterapia.

Problémy s bedrami sú dôsledkom bolesti slabín či chrbta

Častým následkom problematických bedier sú zranenia či bolesti kolien a slabín. Presne toto sú segmenty, ktoré aj často limitujú výkony športovcov.

„Tým, že bedrá bývajú nerovnomerne zaťažené, tak dochádza k tuhnutiu svalov. Bedrá tak strácajú pohyblivosť a potom športovci viac pociťujú problémy na úrovni kolien alebo chrbta,“ vraví ďalej Oliver Poór.

PaedDr. Oliver Poór dipl. f.

Pôsobí ako fyzioterapeut, tréner a lektor vo Fyzio centre Zdravo a Fit 

Je zakladateľom Zdravo a Fit  - spoločnosti zameranej na vzdelávanie trénerov, fyzioterapeutov, organizáciu odborných kurzov a konferencii

„Bedrá sú častokrát spúšťačom niektorého zo spomínaných problémov. Zrejme len s výnimkou poranení slabín, sa však športovci zvyčajne na iné problémy vo vzťahu s bedrami tak často nesťažujú,“ dodáva fyzioterapeut s viac ako 11-ročnou praxou.

Marián Gáborík nemohol kvôli problémom s bedrom hrávať

A práve so slabinami malo neraz viacero vrcholových športovcov problémy. Ako príklad stačí spomenúť Mariána Gáboríka, ktorý dokonca doplatil na nesprávnu liečbu bedrového kĺbu, vďaka čomu neustále bojoval so zraneniami slabín či chrbta.

„Operovali mi obidva bedrové kĺby, lebo som mal problémy s trieslami. Boli tam veci, ktoré bolo nutné dať dokopy a pomohlo mi to. Chrbát prišiel trochu neskôr. Predsa len, od roku 1998 hrám profesionálne a nejakým spôsobom sa to na tele podpísalo,“ vravel v jednom z rozhovorov pre Šport.sk náš hokejový útočník.

Avšak aj podobným nepríjemnostiam sa dá predchádzať. Ako pri každom zranení, aj pri problémoch s bedrovými kĺbom je nutné identifikovať, ktoré svaly sú preťažené.

Podľa Olivera Poóra je potrebné tieto svaly začať následne uvoľňovať. „Športovci na to využívajú rolovanie, alebo majú klubového fyzioterapeuta, ktorý využije manuálne techniky masírovaním či aplikuje uvoľnenie masážnou pištoľou, tzv. trigger pointom a pod.“

Základom každej rehabilitácie aj pri poranení či problémoch s bedrovými kĺbom je však nutnosť cielene posilňovať tie svaly, ktoré majú opačnú funkciu ako tie preťažené.

„Preto býva pre športovcov veľmi prínosné ak v oblasti bedier posilňujú sedacie svaly, ktoré sa nachádzajú na zadnej strane, teda ľudovo povedané na zadku, ale aj po bočnej strane stehna. Práve bočné sedacie svaly sú jedny z najdôležitejších,“ upozorňuje Oliver Poór.

„Tieto svalové skupiny sú totiž základom väčšiny kompenzačných programov, rôznych core tréningov či rehabilitačných cvičení, ktoré športovci využívajú a prinášajú im efekt a prosperujú z toho.“

Konkrétne ide o rôzne strečingové cvičenia, pri ktorých je nutné, aby bolo cítiť natiahnutie spomínaných svalov okolo bedra. Ide o jednoduché cviky ako napríklad, ťahanie nohy dozadu pri stoji na jednej nohe.

Ďalej sú to rôzne výpady, čím si človek ponaťahuje vonkajšiu, resp. vnútornú stranu stehna. Vhodnými nástrojmi sú aj rôzne masážne valčeky alebo loptičky, ktorými sa problémové oblasti tiež dostatočne rozmasírujú.

"Ak má človek toto zvládnuté, je vhodné, aby na to nadviazal aktivačnými cvičeniami. Tu posilní najčastejšie sedacie svaly, teda zadok na zadnej a bočnej strane. Môže ísť pritom aj rôzne dvíhanie panvy, alebo drepy či výpady bez opory a pod.," dodáva na záver Oliver Poór.