Čo je systém Halo a prečo Romain Grosjean nemal po nehode na VC Bahrajnu vážne zranenia?

2. 12. 2020 |
 

Romain Grosjean, nehoda, systém Halo, F1, VC Bahrajnu, Haas, plamene, monopost. Romain Grosjean môže ďakovať všetkým svätým. Systém Halo mu zachránil život. Presne ten, ktorý pred jeho zavedením tak často kritizoval. Čo je však systém Halo a prečo francúzsky jazdec vyviazol z nehody na VC Bahrajnnu s minimálnymi zraneniami?

Zdravotný personál pomáha  francúzskemu jazdcovi F1 zo stajne Haas Romainovi Grosjeanovi po havárii, ku ktorej došlo krátko po štarte pretekov Veľkej ceny Bahrajnu formuly 1 na okruhu Sachir. FOTO TAST/AP.

Romain Grosjean, nehoda, systém Halo, F1, VC Bahrajnu, Haas, plamene, monopost. Jednoduchou odpoveďou bude, že išlo o zázrak. Veď monopost Romaina Grosjeana Haas VF-20 sa v inkriminovaný moment nehody rútil po trati v rýchlosti 220 km za hodinu. Po náraze do zvodidiel sa konštrukcia formule zlomila na dve polovice a ihneď začala horieť.

Na miesto havárie krátko na to dorazilo záchranné auto, ktoré šoféroval Alan van der Merwe a spolu s Ianom Robertsom bojovali o Grosjeanov život.

Francúzsky jazdec sa však v priebehu takmer 29 sekúnd dostal z horiaceho pekla sám. „Videl som Romaina, ako sa pokúša dostať von. Plamene šľahali všade naokolo dosť intenzívne. Takmer ako v peci,“ opisoval chvíle hrôzy lekár Ian Roberts pre eurosport.com.

Pár sekúnd na to pribehol k nehode aj traťový maršal a hasiacim prístrojom namieril na Grosjeana, aby ho plamene ešte viac nezasiahli. Ihneď ako sa Romain Grosjean dostal na dosah, ho Ian Roberts stiahol a odviedol do bezpečnej vzdialenosti.

„Oheň bol dosť silný... Štípala ma celá tvár, ten chlap urobil perfektnú robotu, keď sa takto dostal z auta von. Doviedol som ho k nášmu autu, ale on nemohol nič vidieť, pretože priezor prilby mal roztavený,“ dodal Roberts, ktorý si myslí, že francúzskemu jazdcovi zachránil život systém Halo.

Čo je to systém Halo?

Čo to však vlastne je systém Halo? Ide o bezpečnostný prvok na monoposte F1, ktorý chráni hlavu jazdcov pred rôznymi nárazmi a letiacimi predmetmi ako napríklad trosky iných monopostov či pneumatiky. Ide o špeciálnu rámovú konštrukciu, ktorá je zhotovená z karbónu a titánu.

Jej oblúkový tvar okolo kokpitu nad hlavou pilota pripomína z diaľky svätožiaru, z čoho je odvedený aj názov Halo – svätožiara. A práve tá zachránila Romainovi Grosjeanovi život.

V F1 sa o nej prvýkrát začalo hovoriť v roku 2015, kedy po deviatich mesiacoch na následky nehody Veľkej ceny Japonska zomrel francúzsky pilot Jules Bianchi.

V roku 2016 prišiel s prvým návrhom Mercedes, no do hry vstúpil aj Red Bull, ktorý vyvíjal priehladné sklo tzv. aeroscreen, akési zaoblené čelné sklo. Jeho testovanie sa však prerušilo, keď sa zistilo, že pri náraze môže jazdcom ublížiť.

Systém Halo postupne prechádzal testami a prvýkrát ho otestovali v roku 2016 na VC Rakúska. Od roku 2018 je Halo povinnou súčasťou monopostov F1. Ihneď po jeho prijatí sa na nové konštrukčné pravidlo zniesla vlna kritiky.

Z tímov F1 prijalo systém Halo iba Ferarri

Podľa kuloárnych informácií dokonca za zavedenie systému Halo hlasoval v roku 2018 iba tím Ferarri. Na zavedenie nových pravidiel však stačí súhlas Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA).

Všetko sa ale zmenilo po nehode Fenanda Alonsa s Charlesom Lecrecom. Krátko po štarte Veľkej ceny Belgicka v roku 2018.

Auto španielskeho pilota vystrelil do vzduchu Nico Hülkenberg z Renaultu, ktorý začal neskoro brzdiť. McLaren sa potom odrazil od ochranného kruhu okolo Leclercovho kokpitu a až potom spadol na trať.

„Neviem, ako by to dopadlo, keby som halo nemal. Som rád, že je na monopostoch,“ citovala agentúra AP Leclerca.

Romain Grosjean nemal iba šťastie

Uplynulý víkend sa to potvrdilo opäť, no okrem systému Halo môže Romain Grosjean ďakovať aj ďalším aspektom. Piloti F1 totiž neustále nacvičujú vysadanie z kokpitu monopostu, kedy sa jazdci musia dostať z plne zabezpečenej pozície mimo auta do desiatich sekúnd.

Romain Grosjean však neutrpel ani žiadne vážnejšie zranenia. Mal iba popáleniny na rukách a nohách a narazenú nohu i rebrá, čo je dôvodom špeciálnych ohňuvzdorných oblekov, ktoré jazdci F1 počas pretekov majú na sebe. Nové kombinézy dokonca ochránia jazdcov od ohňa až 20 sekúnd, rukavice len desať.

Romain Grosjean tak môže ďakovať viacerým zhodám náhod. Najviac by si však mal vziať ponaučenie sám, pretože nešlo o jeho prvú podobnú nehodu spôsobenú jeho jazdeckými chybami.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo