Lewis Hamilton prepisuje dejiny F1. Siedmym ziskom majstrovského titulu v seriáli kráľovnej motošportu sa totiž vyrovnal nemeckej legende Michaelovi Schumacherovi.
Jazdec tímu Mercedes Lewis Hamilton. FOTO AP.
Lewis Hamilton vyrovnal rekord Michaela Schumachera po triumfe na Veľkej cene Turecka v Instanbule, kde spečatil svoj ďalší titul majstra sveta pretekov F1.
„O niečom takomto sníva každý mladý jazdec. Keď som bol mladý, hovoril som si, že nesmiem o sebe pochybovať a že musím ísť za svojím cieľom,“ povedal 35-ročný rodák zo Stevenagu.
Už jeho meno predznamenalo túžbu porážať najlepších na svete. Rodičia ho totiž pomenovali po americkom šprintérovi a dvanásťnásobnom olympijskom víťazovi Carlovi Lewisovi.
Malý Lewis Hamilton však nechcel utekať po svojich, ale naháňať súperov ako pilot Formuly 1. Svoju prvú motokáru dostal už ako šesťročný a po svojich premiérových pretekoch skončil na druhom mieste.
„Pamätám si, že som vtedy začal víťaziť aj nad dospelými,“ spomínal na svoje začiatky Hamilton, ktorý už ako desaťročný urobil prvý krok smerom k F1.
Po triumfe na pretekoch Autosport Award v roku 1995 zaujal predstaviteľov stajne MacLaren svojským spôsobom.
Šéf Ron Dennis nemohol uveriť vlastným ušiam, keď ho malý Lewis Hamilton žiadal o autogram. „Ahoj. Som Lewis Hamilton, vyhral som národné preteky Veľkej Británie a jedného dňa chcem jazdiť na vašich autách,“ vravel dnes sedemnásobný majster sveta.
Napokon mu Ron Dennis na podpísaný papier dopísal vetu, o ktorej sníva každý malý jazdec. „Zavolaj mi o deväť rokov, potom niečo vymyslíme.“
McLaren Mercedes s ním napokon uzavrel kontrakt už o tri roky. Lewis Hamilton sa tak podľa racefans.net stal ako 13-ročný najmladším pretekárom so zmluvou stajne F1.
Lewis Hamilton v F1
V roku 2007 už debutoval medzi najlepšími a hneď všetci pocítili, že prišiel výnimočný jazdec. Na konci spomínanej sezóny totiž skončil len o bod druhý za Kimim Räikkönenom.
„Pokiaľ by sme vtedy neboli hlúpi a Lewisa Hamiltona na Veľkej cene Číny zavolali do boxov včas, tak by na vjazde do nich určite neskončil v štrku a titul by mu neunikol o jeden jediný bod,” hovoril nedávno Norbert Haug, niekdajší šéf Mercedesu pre Sport1.de.
O rok neskôr však už Hamilton nezaváhal a zaznamenal svoj premiérový triumf v F1, keď o bod predstihol Felipeho Massu. Bola to druhá sezóna bez Michaela Schumachera, ktorý však stále uvažoval o návrate.
Jeho rekordných sedem titulov sa v tom čase zadalo byť neprekonateľné, no nemecká legenda už vtedy naznačovala, že Lewis Hamilton môže byť ten, kto to dokáže. Vtedy však hovoril ešte o ďalších dvoch menách.
„Určite sa to môže stať. Sám som si nevedel predstaviť, že prekonám rekord piatich titulov Fangia a stalo sa. Pridal som ďalšie dva tituly a mám ich sedem. Rekordy sú tu na to, aby sa prekonávali.“
„Som si istý, že padnú aj tie moje. Či to bude Lewis, Massa alebo Sebastian Vettel. Hocikomu sa to môže podariť teraz alebo v budúcnosti,“ povedal Schumacher v roku 2008.
Ten sa napokon do kolotoča F1 v roku 2010 vrátil ako jazdec Mercedesu. Po dvoch rokoch napokon definitívne skončil a na jeho miesto prišiel Hamilton, ktorý mal na konte už jeden titul.
Od tej doby však F1 prešla viacerými zmenami pravidiel a niektoré z nich boli prijaté s rozpakmi. Azda najdiskutabilnejšia prišla v roku 2014, kedy FIA schválila šesťvalcové do „véčka“ zoradené hybridné turbo motory s objemom 1,6 litra a obmedzením 15-tisíc otáčok.
Tie nahradili dovtedajšie 2,4-litrové osemvalce s 19-tisíc otáčkami používané v rokoch 2006 – 2013. Stajne tak museli prerobiť hnacie mechanizmy svojich monopostov od základov. Najlepšie to zvládol práve Mercedes, ktorý vyrobil pre Lewis Hamiltona bezkonkurenčné vozidlo.
Britský jazdec totiž od roku 2014 vyhral šesť zo siedmych seriálov F1. V roku 2016 bol na konci sezóny druhý, keď ho dokázal zdolať jeho tímový kolega Nico Rosberg.
Napriek tomu dosiahol na slávneho Michaela Schumachera a to mu už nik nevezme. Paradoxom je, eže práve nemecký pilot mal byť podľa Luigiho Mazzolu základom budúceho úspech „strieborných šípov“
„Mnoho ľudí podľa mňa zabúda na to, že bez práce Michaela Schumachera z rokov 2010 až 2012 by sa stajňa Mercedesu-Benz nikdy nedostala tak ďaleko," pripomenul v rozhovore pre speedweek.com pred rokom Talian, ktorý so Schumacherom spolupracoval vo Ferrari v rokoch 1995 až 2006.
Počas siedmej víťaznej sezóny však Lewis Hmailton bojoval aj mimo trate. Hlboko ho totiž zasiahli udalosti zo Spojených štátov amerických, kde po smrti Georga Flyoda prepukli rasové nepokoje.
Celý svet sa zapojil do komunity čiernych „Balck lives matter“ a nechýbal ani Lewis Hamilton. Jeho presvedčenie bojovať proti rasovej diskriminácii však tkvie v jeho mladosti, kedy bol pre svoju tmavú pleť na škole šikanovaný.
„Tento rok som nejazdil len pre túžbu víťaziť, ale aj preto, aby som posunul náš šport i celý svet k väčšej diverzite a rozmanitosti. Sľubujem vám, že za túto zmenu neprestanem bojovať.“
„Čaká nás ešte dlhá cesta, ale budem sa naďalej usilovať o rovnosť v rámci nášho športu i celého sveta, v ktorom žijeme,“ povedal podľa cnn.com Hamilton, ktorý je miešanec čierneho otca bielej matky.
„Je to fakt. Rasové rozdiely existujú. Keď som prišiel do F1, bol som jediný inej farby pleti. Keď som bol mladší, tak to bolo rovnaké a dodnes nevidíte v F1 černochov,“ povedal po Veľkej cene Turecka.
Tá sa však niesla aj v znamení vyrovnania Schumacherovho rekordu, pre ktorý sa nezmazateľne zapísal do dejín Formuly 1.
Podľa niektorých sa však s nemeckým jazdcom nemôže nikdy rovnať. Dôvodom mali byť práve pozmenené pravidlá technického vyhotovenia motorov, ktoré dostali do výhody práve Mercedes.
„Také dominantné prostredie a také bezkonkurenčne silné auto, ako má Lewis v Mercedese, Michael v skutočnosti nikdy nemal,” povedal v lete bývalý šéf Mercedesu Norbert Haug. Nemyslel to však v zlom, no podľa jeho slov nie je jediný výnimočný pretekár.
„Celkom jednoznačne má podobný potenciál i zručnosti. V F1 sú len veľmi dobrí a veľmi, veľmi dobrí jazdci, no a Lewis s Maxom patria do druhej kategórie,” dodal Haug, ktorý narážal na Maxa Verstappena.
Lewis Hamilton však mal aj šťastie, ktoré k podobným úspechom neodmysliteľne patrí. Brit tak ťažil zo skvelej práce mechanikov Mercedesu a zo svojej pozície neplánuje ustúpiť ani na budúci rok.
„V tejto chvíli necítim, že by som mal skončiť. Milujem pretekársky šport i tieto výzvy a nemyslím si, že by sa to čoskoro malo zmeniť,” dodal na záver Lewis Hamilton, ktorý stále nemá podpísaný kontrakt na nový ročník.
Stále je v spoločnosti stigma, že ženy nemôžu byť iba profesionálne športovkyne, že to nie je skutočná práca pre ženu, hovorí vodná slalomárka Zuzana Paňková, ktorá bodovala na olympiáde v Paríži.