EURO U21 na Slovensku: Ohlasy, návštevnosť, dopad na slovenské mestá

20. 6. 2025 |
 

Čo prináša európsky šampionát slovenským mestám? 

Euro U21 Slovensko.  Foto - AI 

Majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov, ktoré sa tento rok konajú na Slovensku, priniesli nielen futbalový zážitok, ale aj množstvo diskusií o ich ekonomickom dopade na miestne samosprávy. Fanúšikovia zo Slovenska i zo zahraničia zaplnili tribúny v mestách ako Košice, Prešov, Trnava, Dunajská Streda, Žilina či Bratislava  a priniesli so sebou aj peniaze.

EURO U21 Slovensko: Rekord pred šampionátom

Ešte pred začiatkom turnaja (do 11. júna 2025) bolo predaných alebo rezervovaných viac ako 254-tisíc vstupeniek, čo je rekord pri U21 EURO ešte pred štartom turnaja. 

Organizátori uviedli, že športovú kapacitu ôsmich štadiónov (spolu kapacita 100 000) sa podarilo využiť približne na 80 percent, s aktuálnym predajom okolo 235 000 vstupeniek. 

Najviac fanúšikov prišlo v skupinovej fáze na zápas Slovensko vs Španielsko do Bratislavy - bolo ich 19 964 divákov, čo bola obsadenosť na 88,7 percenta. 

Podľa miestnych hotelierov sa najviac darí ubytovacím zariadeniam, ktoré hlásia vysokú obsadenosť, najmä počas zápasových dní. „Nie sme síce úplne vypredaní ako počas koncertov alebo seniorských zápasov, ale obsadenosť sa zvýšila o vyše 40 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka,“ uviedla pre médiá manažérka jedného z košických hotelov.

Reštaurácie a kaviarne v centre miest tiež pocítili nápor turistov. Mnohé podniky prispôsobili svoje menu zahraničným fanúšikom, iné vsadili na tematické večery spojené s premietaním zápasov.

Organizácia takéhoto podujatia si však vyžaduje nemalé náklady. Mestá museli zabezpečiť bezpečnosť, dopravu, čistotu a modernizáciu niektorých športovísk. Zástupcovia samospráv tvrdia, že ide o investíciu do imidžu a rozvoja cestovného ruchu. Podľa odborníkov sa návratnosť týchto investícií zhodnotí až s odstupom času.

Ekonómovia a samosprávy sa zhodujú v tom, že krátkodobý hospodársky efekt je určite preukázateľný. Väčšie tržby, živší ruch, zvýšená zamestnanosť. No skutočný „výnos“ nastane až vtedy, ak sa podarí udržať záujem turistov aj po šampionáte a ak si Slovensko zapamätajú ako krajinu športu. Historické príklady z Česka či Poľska ukazujú, že hostiteľské mestá často profitujú aj dlho po skončení turnaja. 

Hodnotenia fanúšikov sú pozitívne

Na sociálnych sieťach sa to hemží fotografiami z tribún, názorovými príspevkami aj úprimnými poďakovaniami. „Skvelá atmosféra v Trnave, organizácia bola prekvapivo hladká, a mesto žilo futbalom,“ napísal fanúšik z Anglicka. Niektorí kritizovali horšiu orientáciu v doprave či slabší sprievodný program, no vo všeobecnosti sú reakcie prevažne pozitívne.

Rekord z EURO U21 držia Rumunsko a Gruzínsko z roku 2023, keď tam celková návštevnosť dosiahla 319 005 divákov. Či sa to Slovensku podarí prekonať, ukážu posledné dni šampionátu. 

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo