E-športu sa počas koronakrízy darilo

28. 4. 2021 |
 

Svetový trend v profesionálnom hraní hier sa nevyhol ani strednej Európe. Odhaduje sa, že hraniu počítačových hier sa v SR a ČR rekreačne venuje niekoľko stoviek tisíc ľudí.

E-športu sa počas koronakrízy darilo. Ilustračné foto - Pixabay

Zatiaľ čo väčšina športov zažívala minimálne na začiatku vypuknutia koronakrízy tažké časy – pozastavené alebo zrušené súťaže, zatvorené štadióny, finančné problémy atď., je tu jedno odvetvie športu, ktorému sa výborne darilo aj počas náročného posledného roku. Je to e-šport, teda súťaže v počítačových hrách.

Čo je e-šport

E-šport alebo elektronický šport je profesionálne hranie počítačových hier. Svoj počiatok má ešte v 80.tich rokoch minulého storočia v USA a aktuálne naberá na popularite najmä v Ázii. Za posledné roky sa do elektronického športu naliali desiatky miliónov eur a vzniklo viacero profesionálnych tímov. Medzi najpopulárnejšie počítačové hry, v ktorých prebiehajú profesionálne súťaže patria – Counter Strike, DOTA 2, FIFA, League of Legends, Fortnite a iné.

E-šport na Slovensku a v Česku

Svetový trend v profesionálnom hraní hier sa nevyhol ani strednej Európe. Odhaduje sa, že hraniu počítačových hier sa v SR a ČR rekreačne venuje niekoľko stoviek tisíc ľudí. Práve problémy s epidémiou COVID-19 mali vplyv na zvýšený záujem o hranie počítačových hier v poslednom roku. Spôsobilo to zatvorenie rôznych športovísk a celkovo zastavenie spoločenského života. Ľudia boli z bezpečnostných dôvodov donútení tráviť doma viac času. Časť z nich si voľný čas začala vypĺňať práve hraním počítačových hier.

V našich končinách pôsobí viacero jednotlivcov a tímov, ktorí dosiahli výborné výkony aj na svetovej úrovni. Medzi najznámejších patria Erik „HakkiJunior“ Leštach, ktorý patril medzi svetovú špičku v hre Trackmania a sponzoroval ho napríklad aj RedBull, alebo Ladislav „GuardiaN“ Kovács ktorý hrá profesionálne hru Counter-Strike a v roku 2015 obsadil v tejto hre 2. miesto v celosvetovom hodnotení. O týchto ale aj ďalších úspešných hráčoch e-športu z našich končín si môžete prečítať v článku na Aktuality.sk.

Na Slovensku vznikla aj Slovenská asociácia elektronických športov, ktorá je zároveň členom svetovej organizácie IESF a združuje tímy a hráčov e-športu. Okrem iného zabezpečuje aj organizáciu rôznych podujatí. Zameriava sa napríklad aj na rozvoj e-športu na univerzitách. Na Slovensku vznikajú aj zaujímavé turnaje, ako Y-Games online liga a stabilné spolupráce so svetovými organizáciami, napríklad International Esports federation. Tá zastrešuje e-šport celosvetovo a organizuje oficiálne majstrovstvá sveta v elektronických športov, ktoré sa tento rok konali v Izraeli.

E-šport a svet peňazí

Tak ako väčšine športov, ktoré naberú na popularite, ani elektronickým športom sa nevyhol svet peňazí. Tie v tomto športe reprezentujú hlavne sponzori a potom prize-money (výhry) v jednotlivých turnajoch a súťažiach. Medzi najlepšie platených hráčov e-športu patria nór Johan Sundstein a Jesse Vainikka, ktorý iba na samotných výhrach z turnajov zarobili každý vyše 6 miliónov dolárov. Z finančného hľadiska sú najlepšie platení hráči DOTA2, keď všetci z TOP 10 hráčov podľa zárobku z výhier sú hráči práve tejto hry. Najlepšie zarábajúcim hráčom zo SR je už vyššie spomínaný Ladislav „GuardiaN“ Kovács, ktorý na prize-money zinkasoval vyše 800-tisíc dolárov.

Okrem samotného hrania turnajov je s e-športom spojené aj tipovanie. Práve tipovanie na elektronický šport si získalo popularitu počas posledného roku, keď dochádzalo k pozastaveniu súťaží v klasických športoch ako futbal, basketbal či hokej. Tipovanie na e-športy a online kasína patrili medzi záchranu slovenských stávkových kancelárií, ktoré v marci 2020 prišli z mesiaca na mesiac o väčšinu stávkovej ponuky a navyše došlo aj k zatvoreniu pobočiek. Turnaje v e-športoch totiž pozastavené neboli.

Netreba zabúdať ani na ďalší populárny príjem hráčov počítačových hier. Tým je streamovanie svojho hrania na rôzne internetové platformy, ako je Twitch či YouTube. Práve na streamovaní hrania vyrástli najznámejší youtuberi ako PewDiePie či slovenský GoGoMan, ktorí patria aj medzi najlepšie zarábajúcich influencerov.

Budúcnosť e-športov

S narastajúcim počtom hráčov počítačových hier sa dá predpokladať, že bude narastať aj odvetvie profesionálneho hrania. Zaujímavosťou napríklad je, že e-športy by sa mohli stať oficiálnym športom už na olympijských hrách v Paríži v roku 2024. Narastať bude aj investorov a sponzorov a tiež počet profesionálnych tímov a hráčov.

Medzi výzvy, ktoré celkovo hranie počítačových hier čaká, je riešenie problémov s nárastom spotreby elektrickej energie spojených s hraním a rovnako aj narastajúca náročnosť na herný hardware. To môže do určitej miery zmeniť čiastočný prechod na hranie cez cloudové služby. Trendom potom bude vytváranie celkovej infraštruktúry a kultúry okolo niektorých herných titulov podobne, ako sa to podarilo pri hre Fortnite.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo