Zdravé je jesť aj o desiatej večer. Odborník prezradil, aké jedlá sú dobré po tréningu

23. 2. 2019 |
 

Najväčším zlom sú jednoduché sacharidy, ktoré sa nachádzajú napríklad v sladkostiach a sladených vodách.

Milan Ivanka ešte ako tréner futbalových Zlatých Moraviec. Foto: Patrik Levický/fcvion.sk

BRATISLAVA. Okolo správneho stravovania sa roky točia viaceré mýty – nejedzte po šiestej večer, doprajte si výdatné raňajky a nezabudnite na špeciálnu diétu.

Rovnako ako pri cvičení však neplatí, že jeden postup je dobrý pre všetkých. „Pre mňa je zaručený návod jeden, pre niekoho zas môže platiť niečo iné,“ hovorí pre Šport .inak Milan Ivanka, asistent trénera futbalového Spartaka Trnava a odborník na fitnes a stravovanie.

Najväčším zlom sú podľa Ivanku jednoduché sacharidy, ktoré sa nachádzajú napríklad v sladkostiach a sladených vodách. „Monosacharidy treba postupne obmedzovať, hneď sa totiž dostanú do krvi. Človeka na chvíľu povzbudia, ale potom prichádza aj rovnako prudký pád.“

Prečítajte si aj

Ploché brucho máme všetci. Odborník: Dobré cviky sú všade, len ich nevieme správne používať

 

Ako sa zdravo stravovať? Priberá sa z cukrov, nie tukov

Keď sa človek chce cítiť lepšie, mal by upraviť jedálniček. „Treba sa začať vzdelávať a potom to aj preniesť do praxe. Začať kupovať zdravšie potraviny a vyskúšať si, čo to telu dá. Vyraďovať na základe omylu,“ vysvetľuje Ivanka.

V súčasnosti sa stali veľmi módnymi bio výrobky, ktoré nájdete v supermarketoch za oveľa vyššie ceny ako obyčajné potraviny.

„Niekedy to však je len reklamný ťah a s biom nemajú nič spoločné. Treba si preštudovať etiketu, koľko chemických látok výrobok obsahuje. Slovo bio nezaručuje, že to je zdravé.“

Ivanka upozorňuje, že konzumácia samotných tukov nie je pre telo škodlivá. „Priberá sa z cukrov, keďže nespotrebovaný cukor sa mení na tuk. Nebezpečný je tuk, ktorým sú obalené vnútorné orgány. Zdravé tuky sú pre telo prospešné, hlavne omega-3 mastné kyseliny. Tento tuk je priateľ človeka. Nepriateľom sú rafinované oleje - zlé tuky.“ 

 

 

Ako sa zdravo stravovať? Ráno hlavne piť

Mnoho ľudí sa bojí večerného jedenia, preto po určitej hodine už nič nekonzumujú. „Môžem jesť aj o desiatej, nie však sacharid. Napríklad tuniak so zeleninou je dobrá voľba.“

Človek si môže dopriať aj pečivo so živočíšnym maslom, ktoré spomalí vstrebávanie sacharidov. Maslo by sa však nemalo nahrádzať margarínom.

Veľa sa píše aj o dôležitosti raňajok. „Niekomu stačí ovocie a prvé jedlo má až na obed. Každý musí poznať svoje telo. Ráno si treba dať hlavne tekutiny, aby človek nebol dehydratovaný.“

Keď chce človek schudnúť, mal by dodržiavať spomenuté zásady a nie držať populárne diéty. „Každá je nezmysel. Mali by sme jesť, na čo sme zvyknutí, zo všetkého trochu. A to viac ako trikrát denne, energiu treba priebežne dopĺňať.“

Odborník tvrdí, že zmysel môže mať občasná hladovka, musí však byť riadená s príjmom energie. „Držať hladovku pre schudnutie spôsobuje skôr jojo efekt.“

Lepšou hladovkou však je nejesť ťažké jedlá, hladovať vo vyspelých civilizáciách nie je prirodzené. 

 

Ako sa zdravo stravovať? Vajíčka môžeme jesť každý deň

Medzi mladými cvičiacimi mužmi sú veľmi populárne proteínové nápoje či takzvané aminokyseliny BCAA, ktoré slúžia na stavbu a opravu svalov.

„Nezaručia však, že svaly budú rásť, musí to byť podložené cvičením. Po cvičení je dobré dať si aj nejaké bielkovinové jedlo. Kvalitný syr, zakysanku či jogurt.“

Jedálniček cvičiaceho by sa mal meniť aj na základe druhu tréningu. „Po vytrvalostnom je dobré doplniť sacharid, nie však jednoduchý, ale polysacharid – dať si napríklad ryžu, zemiaky či mäso na prírodno. Polysacharid sa uvoľňuje postupne.“

Po silovou tréningu by zo spomenutých jedál mal človek vypustiť ryžu a zemiaky a nahradiť ich bielkovinovým jedlom so zeleninou. „Možnosťou sú aj proteínové tyčinky, ťažko však rozoznať, ktoré sú kvalitné,“ hovorí Ivanka.

K fitnesákom neodmysliteľne patria vajíčka, nie sú však škodlivé pre množstvo cholesterolu?

„Je to super potravina, môžete ju jesť každý deň. Cholesterol neškodí, to je nezmysel. Je veľmi dôležitý pre prácu mozgu, pre bunky, nemohli by sme bez neho existovať. Škodlivý cholesterol vzniká z veľkého množstva skonzumovaných jednoduchých cukrov.“

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo