Už neplatí, že strečing si máme dávať pred športovaním, hovorí odborník

30. 3. 2019 |
 

Ak si po športovej činnosti nespravíte strečing, hrozí vám skracovanie svalov, hovorí Milan Ivanka.

Foto: Peter Kováč

Prečítajte si viac článkov z našej témy Ako správne športovať.

TRNAVA. „Poriadne sa ponaťahuj,“ znie z úst mnohých trénerov pred rôznou športovou činnosťou. V súčasnosti vám to však už vzdelaný kouč nepovie.

„Taká tendencia bola v minulosti, športová veda však prišla na to, že pred záťažou je efektívnejšie používať skôr dynamický strečing, statický po záťaži,“ vysvetľuje pre Šport .inak odborník na fitnes a stravovanie Milan Ivanka.

Po záťaži je podľa neho správne naťahovať jednotlivé svaly 20 až 30 sekúnd. Ak tak človek nespraví, nehrozia mu problémy hneď, časom sa však ukážu, môže prísť ku skráteniu svalov.

„Je to veľký problém u dlhodobo športujúcich, keď používajú jednostrannú záťaž – napríklad keď stále len behajú alebo robia ten istý pohyb. Ak svaly nie sú po záťaži správne natiahnuté, skracujú sa.“

Následkom skrátenia svalov sú natrhnuté či roztrhnuté svaly. Pri dlhodobom zaťažovaní len jednej strany tela (napríklad futbal, tenis či squash) hrozí, že ak si športovec nebude dostatočne naťahovať svaly, môžu vzniknúť disbalancie a nastať problém napríklad s chrbtom.

 

Viac si budete veriť

Dynamický strečing pred tréningom slúži na tonizovanie svalstva a hlavne na rozprúdenie dýchacieho a srdcovo-cievneho systému. „To klasickým strečingom nedosiahneme,“ hovorí Ivanka.

Dobrá rozcvička však podľa trénera profesionálnych futbalistov nie je dobrá len pre telo.

„Je to dôležitá aj z psychologického hľadiska. Keď sa človek dobre rozcvičí, viac si verí, začne sa dobre cítiť. Určitú rolu hrajú aj emócie. Dobré rozcvičenie človeka lepšie naladí.“

Mnoho športujúcich rozcvičku podceňuje, vystavajú sa tak riziku, že si niečo natiahnu alebo natrhnú.

Strečing zadného stehenného svalu, hamstringu. Foto: Peter Kováč

„Auto sa kazí, keď sa štartuje za studena, rovnako treba nejaké predhriatie aj pre ľudský organizmus, aby pracoval efektívnejšie. Aj pri rozcvičke treba zachovávať istú postupnosť pri intenzite záťaže.“

Milan Ivanka pracuje ako asistent trénera vo futbalovom Spartaku Trnava, v ktorom predzápasová rozcvička trvá od 20 do 30 minút.

Rozcvičenie by podľa neho malo trvať podľa druhu záťaže. „Keď je teplo, stačí sedem minút, v chlade viac. Každé rozcvičenie by malo trvať od sedem do pätnásť minút.“

Treba pritom rozlišovať, na aký druh činnosti sa človek pripravuje. Bežec si dá viac záležať na nohách, volejbalista pripojí aj vrch tela.

Prečítajte si aj

Ako sa správne rozcvičiť a strečovať? Pozrite si to krok po kroku

 

Futbalová rozcvička je špecifická

Rozcvička by mala obsahovať krátke rozbehanie sa, v tomto prípade je špecifické posilňovanie vo fitnes centre.

„Tam sa môže využiť napríklad stacionárny bicykel či bežecký pás, na ktorom sa človek rozohreje za päť či desať minút.“

Nasleduje rozhýbanie kĺbov a pred každým novým druhom cviku viac dynamických opakovaní.

To znamená, že si cvičiaci naloží menšie váhy a v rýchlosti spraví desať opakovaní.

„Nedá sa povedať, kedy by sa mal robiť záverečný strečing – či po docvičení jednotlivej partie alebo po celom tréningu, je to individuálne,“ hovorí Ivanka.

Strečing bicepsu. Foto: Peter Kováč

Rozcvičiť sa musia nielen profesionálni futbalisti, mali by sa aj kamaráti, keď si večer po práci idú zahrať do telocvične.

„Pred futbalovom je rozcvička dôležitá, pretože je to špecifický šport. Je rýchlostný, silový aj vytrvalostný. Dôležité je pripraviť celý obehový systém, rozdýchať pľúca, pripraviť nohy, ktoré sú najviac zaťažované. Treba rozcvičiť celé telo.“

Špecifickým prípadom sú celodenné turnaje, keď športovec v priebehu jedného dňa odohrá aj štyri či päť zápasov.

„Pred každým zápasom sa treba trochu rozhýbať, naštartovať organizmus, nie len tak nastúpiť a zrazu hrať.“

Rozcvička však už nemusí byť taká dlhá ako pred prvým zápasov, ide skôr o základné rozhýbanie a rozohriatie.

Radí Milan Ivanka

Foto: Peter Kováč

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo