Takto pite, keď športujete v horúčave. Pivo po tréningu je nezmysel, hovorí odborník

6. 7. 2015 |
 

Ak tréning trvá menej ako hodinu, nie je ani tak dôležité piť počas neho. Podstatné je byť vopred zavodnený.

Poľský tenista Jerry Janowicz sa ochladzuje studenopu vodou na grandslamovom turnaji Australian Open v Melbourne 16. januára 2014. FOTO TASR / AP

BRATISLAVA. Športovanie v horúčavách je veľmi náročné, aj preto je tak dôležité dodržiavať pitný režim. V opačnom prípade hrozia malátnosť, ospalosť, závraty, nevoľnosť či zvracanie (ako sa to stalo aj Petovi Samprasovi, keď sa napil Coca Coly – čítajte tu).

„Ľudia robia chybu, že sa nárazovo napijú pred tréningom,“ hovorí pre Šport .inak Milan Ivanka, asistent trénera v Spartaku Trnava.

„Pitný režim treba začať minimálne 90 minút pred tréningom. Piť treba dva deci vody každých pätnásť minút. Ak človek naraz vypije veľa vody, tá zostane v dutinách čriev a spôsobuje pocit nadutosti.“

Platí aj pravidlo, že keď človek cíti smäd, už je neskoro. „Treba sa zavodňovať priebežne.“

Prečítajte si: Ploché brucho máme všetci. Dobré cviky sú všade, len ich nevieme správne používať


 

Vyhýbať sa mäsu

Športujúci človek by mal denne vypiť štyri až päť litrov vody. Pokiaľ tréning trvá do hodiny, nie je ani nevyhnutné počas neho piť. „Skôr sa treba ovlažiť, dať si mokrý uterák na hlavu či na krk.“

Pri kratšom športovaní je vhodná čistá voda, iné je to však pri dlhodobejšom (niekoľkohodinovom).

„Vtedy treba prijímať aj sacharidy a minerály, čistá voda to nevyrieši. Treba vyhľadať hypertonické nápoje, to sú také, ktoré obsahujú minerály.“

Okrem pitného režimu treba v horúčavách upraviť aj jedálniček. Dôležité je jesť ľahké jedlá, napríklad z čerstvej zeleniny, ktoré neprodukujú teplo.

„Dobré je obmedzovať mäso a mäsové výrobky. Lebo tie obsahom solí viažu vodu,“ vysvetľuje Ivanka. „Veľmi vhodné je ovocie, najmä rôzne druhy melónov.“

V týchto ľadových kúpeľoch sa ochladzujú tenisti na Wimbledone.

 

Namiesto piva minerálka

Počas extrémnych teplôt môže telo stratiť až tri litre tekutín za hodinu, ale prijať vie len tretinu. "Primerané zavodňovanie musí byť súčasťou vašej regenerácie po zaťažení."

Po tréningu treba chvíľu počkať, kým sa telo upokojí a dať si studenú sprchu. „Studená voda napravuje a rieši mnoho vecí, pokiaľ ide o svaly, pomáha pri regenerácii. Po záťaži by sa malo ísť aspoň na tri minúty do studenej vody.“

Kým studená sprcha po tréningu je výborné riešenie, horšie je to so studeným pivom, ktoré v menších množstvách zvyknú odborníci odporúčať.

„Je to nezmysel, po tréningu nikdy nemôže byť dobré. Možno obsahuje minerály a dôležité látky, ale hlavne obsahuje alkohol. Ten spomaľuje regeneračné procesy, zaťažuje organizmus.“

Namiesto piva je ideálna voda s dostatočným počtom minerálov. A to po dokončení tréningu alebo počas športovania, ktoré trvá viac ako hodinu.

Ak už má človek veľkú chuť na pivo, mal by uprednostniť nealkoholické. "Je to v podstate izotonický nápoj poskytujúci rýchle kalórie a je preto vhodný na doplnenie energie po záťaži. Nealko je veľmi ľahko stráviteľné a je významným zdrojom vitamínov. Obsahuje i veľké množstvo draslíka, horčíka, fosforu a ďalších stopových prvkov."

Ivanka popri správnom pitnom režime a stravovaní odporúča aj funkčné oblečenie, ktoré umožňuje prechod vodnej pary z povrchu tela.

"Rozhodne netrénujte v teple v tmavej farbe oblečenia, pretože čierna farba pohlcuje svetlo, zatiaľ čo biela ho odráža."

 
 
 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo