Nie je to sci-fi. Mašinu na peniaze NFL riadi super počítač

22. 9. 2015 |
 

Program zápasov amerického futbalu určuje počítač tak, aby všetci zarobili čo najviac.

Tom Brady (12) z New England Patriots po víťazstve vo 49. finále amerického futbalu NFL, ktoré sa pod tradičným názvom Super Bowl hralo v nedeľu 1. februára 2015 v americkom Glendale. FOTO TASR/AP

BRATISLAVA. Nemusíte poznať pravidlá amerického futbalu, aj tak sa vo februári posadíte pred televízor a do rána sledujete najväčšiu športovú udalosť roka Super Bowl, teda finále NFL.

Super Bowl je fenomén, práca, ktorá je snom nielen športovcov, ale aj reklamných alebo marketingových agentov, IT expertov či analytikov.

Celý cirkus okolo finále NFL je v plnom prúde už od septembra. Prípravy na ďalšiu sezónu NFL sa na super počítači začínajú posledným finálovým hvizdom.

Softvér vyhodnocuje bilión možností, ktoré musia organizátori brať do úvahy. Je to super inteligentný počítač, ktorý vyhodnotí najoptimálnejšie riešenie, aby všetci zarobili čo najviac.

Nie je vzácny tým, akú má silu, ale práve výnimočným softvérom. Super Bowl je podľa štatistík najcennejším dňom v Spojených štátoch amerických hneď po Dni vďakyvzdania.

 

Dallas Cowboys QB Tony Romo has more rushing yards at halftime (12) than Philadelphia Eagles RBs DeMarco Murray (1), Ryan Mathews (0) and Darren Sproles (-4). #DALvsPHI

Posted by NFL on 20. september 2015

 

Super Bowl = doživotná sláva

Sezóna NFL sa rovnako ako v hokeji skladá zo základnej časti a play-off, ktorého finále sa volá Super Bowl.

„Špecifikum tohto futbalu je, že v ostatných športoch hrajú všetky tímy 82 zápasov, ale v americkom futbale je sezóna relatívne krátka. Zväčša od septembra do februára a každý z 32 tímov hrá len 16 zápasov a každý zo zápasov je absolútne najdôležitejší. V iných športoch sú play-off série, hrá sa doma a vonku. Postupuje ten, kto ako prvý vyhrá štyri zápasy, ale tu sa rozhoduje už v jedinom stretnutí,“ vysvetľuje pre Šport .inak Miroslav Petrek z IBM, ktorá je v IT výhradným partnerom NFL.

Niektoré tímy hrajú spolu dokonca iba raz za štyri roky a počítač musí všetko naplánovať tak, aby z toho všetci vyťažili maximum.


„Samozrejme, cieľom všetkých tímov je dostať sa do play-off, lebo v ňom kozmicky stúpa marketingová cena zápasov. To je alfa a omega, čo bude s tímom ďalej v budúcnosti. Super Bowl je niečo, čo klubu zabezpečí slávu na celý život,“ vysvetľuje IT odborník.

Americký futbal je najpopulárnejším americkým športom. Je to práve NFL, ktorá dokáže pritiahnuť najviac ľudí na športoviská či k televízorom.

Pre Super Bowl sa dokonca posúvajú termíny iných dôležitých prestížnych turnajov vrátane slávnej golfovej PGA.

Finále je prispôsobená aj letecká doprava a život v krajine v tento deň na uliciach zaspí.

 

Chcú hrať doma, počas sviatkov

Analýzy pracujú aj pri otvorenom trhu s hráčmi, keď ich kluby začnú kupovať a draftovať, ale aj počas sezóny, kedy môžu prestupovať z klubu do klubu.

„Analýza rieši z bilión možností optimalizáciu toho, aby bolo 32 tímov a 5 televíznych spoločností maximálne spokojných, a to v miliónoch dolárov. Základ je, že všetci, od tímov po televízie, majú nejakú predstavu, kedy chcú hrať, ktorý deň v týždni, ktorá televízna spoločnosť to bude vysielať, v akom čase, aby hodnota zápasu bola čo najlepšia. Samozrejme, všetci chcú hrať v nedeľu večer. Každý tím pred sezónou povie, akú má predstavu, dokonca aj kde chce hrať, o koľkej v ich danej lokalite, pred ktorou televíziou," hovorí Petrek. 

Článok pokračuje pod obrázkom.

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.

"Nikto nechce dlho cestovať na zápas, všetci chcú slabších súperov vonku, silných doma a podobne. Toto sú najnáročnejšie premenné, ktoré analytický softvér musí spracovať tak, aby boli všetci spokojní. Vyzerá to tak, že sa to reálne nedá, ale systém to dokáže,“ vysvetľuje Miroslav Petrek.

Prvé zápasy sezóny sú po sedemmesačnej prestávke najsledovanejšie.

Všetci chcú hrať tri zápasy v Londýne, kam cestujú vybrané tímy a potom, samozrejme, v Deň vďakyvzdania, keď sú všetci Američania doma pred televízormi.

Veľmi atraktívny je aj TOP deň NFL, ktorým je vianočný 25. december.

 

Zápasy sa plánujú aj podľa rivality

Ako je možné, že to počítač vie naplánovať tak, že nakoniec je každý spokojný, keď logika hovorí, že to nie je možné?

„Je to super počítač so super múdrym softvérom, ktorý naozaj vyprodukuje asi bilión možností a z nich vytvorí jeden najlepší program zápasov. Ten potom ešte počas sezóny spracuje podľa toho, ako sa zápasy vyvíjajú. Musí zobrať do úvahy aj to, že tímy každé tri roky musia hrať s tímami z rovnakej konferencie a potom sú tímy v iných konferenciách, ktoré musia spolu hrať každé štyri roky. Počítač spracováva preferencie, kľúčové zápasy a koho tam chcú dať. Dôležití sú aj hráči, ktorí prestúpili do iných klubov a počítač s touto rivalitou klubov ráta a naplánuje ich spolu, aby na zápase zarobili čo najviac.Samozrejme, špeciálne pre tento zápas vypočíta najlepší dátum,“ vysvetľuje pozadie plánovania sezóny IT odborník.

 

Prečítajte si aj

Burnley bohatšie ako Ajax. Premier League uzavrela rekordnú zmluvu s televíziami

 

Významnú rolu pri plánovaní hrá aj počasie, časové pásma, kontinenty, povodne, zemetrasenia a ich predpovede.

Technika dokonca počíta aj s možnosťou vojnových konfliktov či teroristických útokov.

V polovici sezóny potom všetko, aj podľa vývoja politiky doma či v zahraničí, prehodnotí.

„Počítač sleduje aj všetky vyhlásenia hráčov počas sezóny, vyhodnocuje celkovú situáciu v krajine, aj to, či budú voľby.“

 

Vyhodnocuje predajnosť pukancov

Plánovanie zápasov ľudia okolo NFL prehodnocovali aj po atentáte na prezidenta Kennedyho a páde dvojičiek 11. septembra. Tie sezónu totiž ovplyvnili výrazne.

NFL má nový super počítač päť rokov a jej zisky vďaka nemu rapídne stúpajú.

Systém sa každým rokom vylepšuje. Veď už vyhodnocuje aj predajnosť pukancov, hot-dogov či nápojov. Podľa štatistík sa najviac jedla v jeden deň v USA predá práve počas Super Bowlu.

„Nie je to len o tom, že na štadióne je 60-tisíc ľudí, ale je to obrovsky sledované v televízii, aj online, často idú projekcie na všetkých štadiónoch v Spojených štátoch, kde sa len dá. Ak niečo dá zabrať sociálnych sieťam, je to práve Super Bowl, počas ktorého ľudia poslali na Twitter 26 miliónov tweetov,“ vysvetľuje IT expert.

Všetky partnerské televízie majú obrovský dosah na webové stránky, pretože návštevnosť v deň Super Bowlu je desaťnásobná oproti bežným dňom.


„Zvažujeme detaily, o ktorých sme donedávna ani netušili. Televízia je kľúčový faktor a partner NFL, ale úspešnosť sezóny závisí aj od rozhlasových poslucháčov, online divákov, komunikácie na internete, návštevnosti na zápasoch a iných záležitostí. Dnes už máme pol milióna variantov zápasov v jednej sezóne, kým pred desiatimi rokmi to bol iba jediný,“ upresňuje Michael North, prezident pre plánovanie vysielania a súťaže National Football League (NFL).

„Toto všetko sa prejaví vo finančnom výsledku tímov a televíznych práv. Super Bowl je najväčšie športové podujatie na americkom kontinente v roku. Pre Európu je to finále Wimbledonu alebo Ligy majstrov, ale z hľadiska športovej udalosti je Super Bowl absolútna maximalizácia športu na svete. V USA dokázali, čo inde nevedia, že športy zarábajú, a to naozaj veľa peňazí. Asi polovica klubov NFL je v zisku,“ upozorňuje Petrek.

„Bohatí Američania kluby NFL kupujú bez ohľadu na to, či sú v zisku. Ich trhová hodnota totiž postupne vďaka analýzam rastie. Nie ako v Európe, kde je väčšina klubov dotovaná. Odkedy má NFL super počítač, kto si za posledných päť rokov kúpil klub v strate, veľmi na tom už zarobil,“ upresňuje IT odborník.

 

30 sekúnd reklamy za 4,5 milióna

Super Bowl je najväčšia udalosť roka v Spojených štátoch, a to nielen športová a obchodná, ale aj mediálna.

Počas finále je najdrahší reklamný čas na svete a niektoré reklamy nakrúcajú agentúry aj rok. Po odvysielaní play-off udávajú trend ďalší rok vo svete reklamy.

Najväčšia reklamná legenda sa spája s Apple z roku 1984. Pre firmu bol práve Super Bowl zlomový a naštartoval budúcnosť firmy.

Špeciálny IT systém analyzuje aj to, koho vybrať za speváka do prestávky, aby podujatie zarobilo čo najviac. Hudobní producenti často na tomto vrcholnom podujatí predstavia novinku, ktorá sa okamžite stane hitom.

Napríklad v roku 2014 v prestávke vystúpil Bruno Mars a ďalšie dlhé mesiace bol najsledovanejším umelcom na YouTube.

„Je to najlukratívnejší reklamný čas na svete a výzva pre každého reklamného tvorcu. Ak váš klient chce investovať peniaze a objedná si u vás reklamu, ktorá sa bude vysielať počas Superbowlu, je to zadanie, na ktoré postavíte ten najlepší kreatívny a strategický tím, aký máte. Tímy sa snažia vymyslieť niečo, čo nebude mať nikto iný, prípadne to ešte nikdy nikto nevidel. Reklamy majú veľkorysý rozpočet a zväčša ide o spoty do minúty a pol. Následne bodujú na festivaloch kreativity po celom svete,“ vysvetľuje silu Super Bowlu Lucia Čarná, senior copywriter Creo/Young&Rubicam.

Do reklamy investujú najväčšie značky sveta, ktorým ide o prestíž.

„Cena reklamného času sa každý rok zvyšuje a hovorí sa, že je najdrahší na svete. Tridsaťsekundový spot stál naposledy 4,5 milióna dolárov. Reklamou oslovíte 110 miliónov ľudí. Akési nepísané pravidlo hovorí, že ak ste veľký hráč ako napríklad Budweiser, Mercedes, Coca-Cola a pod., musíte tam byť. Lebo ak investujete, máte reklamu, ktorú zaručene uvidí celý svet,“dopĺňa Čarná.

 

Lístok za 5-tisíc dolárov

Seniorcopywriterka upozorňuje, že pre reklamnú agentúru práca pre Super Bowl znamená úplne všetko. Prestíž, dôveru klienta v schopnosti a kreativitu tímu, veľký rozpočet, možnosť byť najlepší z najlepších, šancu vyhrávať ceny.

„Ale nájdu sa aj značky, ktoré k tomu pristúpia úplne inak a prinesie im to úspech. Jeden príklad za všetky. Pri Superbowle 2014 značka piva Newcastle Brown dokázala, že nemusíte bojovať peniazmi a v tomto veľkom boji značiek máte šancu na víťazstvo. Vytvorili kampaň o kampani, ktorá by bola bývala vznikla, keby boli peniaze. Práca If We Made It zožala úspech v Cannes, odkiaľ si odniesla striebro v kategórii Creative Effectiveness ako aj v súťaži o najefektívnejšiu reklamu Severnej Ameriky - EFFIE North America 2015,“ vysvetľuje Lucia Čarná, podľa ktorej ak by sa niekomu zo Slovenska podarilo pracovať niekedy na takejto kampani, bol by to zázrak.


 

Práve Super Bowl je športová akcia, ktorú sleduje viac divákov ako počas celej olympiády.

Dostať sa k lístkom na Super Bowl je takmer nemožné nie pre ich cenu, ale aj záujem divákov, ktorý ďaleko prevyšuje možnosti.

„Na budúci rok oslavuje Super Bowl 50. výročie. To sa podpísalo aj pod cenu lístkov. Záujem o ne je už teraz extra veľký a pritom ich predaj spustia až dva týždne pred play-off,“ upozornil obchodný manažér CK TUI ReiseCenter Slovensko Peter Kuracina.

„Zatiaľ vieme iba to, že Super Bowl bude 7. februára v San Franciscu, ale viac informácií k lístkom je nemožné získať. Keďže ide o tak významné výročie, ich cena na trhu sa v priemere odhaduje na 5 tisíc amerických dolárov za lístok. Aj za tie peniaze ich bude veľmi náročné zohnať. Očakávame, že zmiznú ako teplé rožky,“ vysvetľuje Kuracina.

Kliknite si na našu titulku, na ktorej nájdete rubriky Výrok dňa či Troll Karol Športináka.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo