E-športy treba začať brať vážne. Hrajú ich profíci, zarábajú ako tenisti

4. 8. 2015 |
 

Vypredané haly a milióny aktívnych hráčov. V americkom Seattli momentálne prebiehajú neoficiálne majstrovstvá sveta v Dote 2.

Takto to vyzerá na The International. Foto: wikimedia.org

BRATISLAVA. Dvanásťtisíc fanúšikov natlačených v hale upiera v týchto dňoch svoje pohľady na veľké obrazovky nad „hracou plochou“.

Až dvadsať miliónov divákov po celom svete zápasy sleduje prostredníctvom internetu a dokonca už aj televízie. V centre diania je desiatka hráčov, ktorá hrá o milióny dolárov.

Nie, nejde o futbal či iný klasický šport. V americkom Seattli sa koná The International, majstrovstvá sveta v Dote 2. Počítačovej hre, ktorá uchvátila svet.


 

Miliónový biznis

Len v júli hralo DOTA 2 viac ako jedenásť miliónov unikátnych hráčov. V počte užívateľov nie je najrozšírenejšou hrou na svete, napriek tomu neustále láme rekordy.

V pondelok sa začalo vyraďovacie kolo The International 2015, piateho ročníka neoficiálnych majstrovstiev sveta profesionálnych tímov Doty.

Už za pár rokov svojej existencie sa turnaj vyrovnal tým najslávnejším športovým udalostiam sveta. Svojou dotáciou takmer konkuruje turnaju dvojhry na slávnom Roland Garros (18,42 miliónov eur pre mužskú i ženskú dvojhru dokopy). Pritom hlavným sponzorom sú hráči z celého sveta.

Napriek tomu, že DOTA 2 je bezplatná online hra, dokáže vygenerovať miliónové zisky. Aktívni hráči dokupovaním vylepšení k hre vyprodukujú mesačný profit pre spoločnosť Valve, tvorcu hry, na úrovni osemnástich miliónov dolárov.

Pri tom sa to však nekončí. Priaznivci hry sú ochotní platiť profesionálnym hráčom za to, aby mohli sledovať priamy prenos z ich zápasov. Uživiť sa dokážu dokonca aj komentátori hry či tréneri.

Práve štedrosť priaznivcov Doty zabezpečila aj tohtoročnú rekordnú dotáciu turnaja The International. K počiatočnej dotácii na úrovni 1,6 milióna dolárov od Valve pridali aktívni hráči až viac ako šestnásť miliónov dolárov, čo je štvrtinový podiel zo všetkých nakúpených vylepšení.

S takmer osemnásťmiliónovou dotáciou je tohtoročný The International najlepšie dotovaným turnajom e-športov v histórii. Jeho víťaz zinkasuje sumu na úrovni 6,5 milióna dolárov, čo je vyššia suma, s akou v celej minulej sezóne hospodáril futbalový Slovan Bratislava.

 

Hit mladej generácie

Keď sa objavili na trhu vstupenky na tohtoročný The International, fanúšikovia hry ich vypredali za menej ako desať minút. Kapacita 12 500 divákov, určená pre turnaj v Dote, je zaplnená na každý deň turnaja, ktorý sa končí 8. augusta.

Na oficiálnej stránke hry sleduje prenosy zápasov takmer pol milióna divákov v oficiálnom jazyku prenosu. Na ázijských a iných trhoch potom neoficiálne prenosy pozerajú ďalšie milióny.

Už minulý rok The International svojim internetovým pokrytím presiahol SuperBowl (1,1 milióna online divákov v roku 2014) či majstrovstvá sveta vo futbale (1,7 milióna divákov v roku 2014).

„Onedlho prekonáme v celkovej sledovanosti dlhodobé súťaže ako napríklad NHL,“ tvrdí Mike Sepso, prezident MLG (Major League Gaming), najväčšej severoamerickej organizácie zastrešujúcej turnaje v e-športoch.

Online počítačová hra neláka len deti, ktoré počítače vymenili za hru pred domom. Svojou komplexnosťou a náročnosťou láka aj starších priaznivcov. Zaujala dokonca aj prezidenta T-mobilu.


 

Dota je basketbal počítačového sveta

„Dota je viac ako počítačová hra. Je to štýl života,“ tvrdí Jeremy Lin, hviezda basketbalovej NBA.

„Myslím si, že medzi basketbalom a Dotou je veľa podobností. Ak sa chcete stať profesionálom v jednom z nich, vyžaduje to množstvo práce, množstvo strategického rozmýšľania, množstvo disciplíny a obetovania. Navyše, basketbal aj Dota sú hrou, kde hrá päť hráčov proti piatim,“ pridáva sa Lin k zástupu tých, ktorí Dotu radia medzi takzvané e-športy.

Po celom svete rastúcu hru začala dokonca vysielať americká športová stanica ESPN, hoci jej prezident John Skipper tvrdí, že to nie je to šport, ale súťaž“. Americké, ale aj ázijské stávkové spoločnosti zaraďujú turnaje v Dote do svojej športovej ponuky dlhodobo.

Práve v Spojených štátoch považujú profesionálnych hráčov počítačovej hry za športovcov, ak ide o udeľovanie víz na vstup do krajiny.

All-star zápas Dota 2

„Na žinenkách som strávil dostatok času, aby som vedel porovnať,“ hovorí bývalý poľský džudista Michal Blicharz, ktorý sa už roky venuje e-športom v pozícii hráča, rozhodcu a teraz aj trénera.

„Džudo a e-športy nie sú až tak odlišné. Máte turnaje, v ktorých sa musíte dostať čo najvyššie a súťažiť s tými najlepšími. Tréningom strávite toľko isto času, ak nie viac. Študujete stratégiu a techniku súpera. Sú v tom všetky elementy – vzrušenie, adrenalín, emócie, hráči, ktorí plačú od radosti či smútku.“

V e-športoch sa dokonca vyskytujú aj zranenia. Profesionálni hráči po tridsiatke sú raritou. Vek totiž spomaľuje reakčný čas.

 

Tréning tvrdší ako v profi športe

Kariéra profesionálneho hráča Doty je činnosťou na plný úväzok. Ak chcete popri hraní Doty chodiť do práce či do školy, môžete sa rozlúčiť s ázijskými turnajmi hranými počas nášho dňa. Tí najlepší sa venujú hraniu aj štrnásť hodín denne.

„Nepoznáme nič také ako prázdniny. Po The International si vezmeme krátku pauzu, ale inak je to celoročný cyklus, počas ktorého zdokonaľujeme individuálnu hru i tímovú stratégiu,“ tvrdí UniVeRsE, jeden z najlepších hráčov sveta z tímu Evil Geniuses.

Okrem tímových tréningov musia profesionálni hráči stráviť hodiny hraním vysielaným cez internetové prenosy. Zvyšujú si tak popularitu medzi fanúšikmi, ale aj zbierajú peniaze potrebné na svoju i tímovú prípravu.

Vrcholom profesionálnej prípravy sú tímy z Ázie a špeciálne z Číny. Hráči v rámci tímu bývajú spolu pod jednou strechou.

Profil hráča rOtK

Sponzorské príspevky sa zasluhujú, aby o hráčov bolo postarané na profesionálnej úrovni, aby sa tím mohol venovať nepretržitému tréningu. Aj preto tri z prvých štyroch tímov na minuloročnom The International pochádzali z Číny.

„V súčasnosti sa veľa hráčov sťažuje, že len malé percento profesionálov môže z hrania vyžiť. Avšak toto percento každý rok rastie,“ tvrdí UniVeRsE.

Aj v e-športoch platí rovnaké pravidlo ako v klasických športoch. Talent nestačí, musí vás niekto objaviť, prijať do tímu a chcieť vás sponzorovať. Na Slovensku zatiaľ profesionálny tím nie je.

„S neustále sa vyvíjajúcou technológiou bude hier ako Dota 2 neustále pribúdať,“ myslia si v tíme Evil Geniuses. „E-športy sú odvetvím, ktoré rastie závratnou rýchlosťou.“ Je načase ich začať brať vážne.

O čo v hre ide

Dota 2 (Defense of the Ancients) je multiplayer online počítačová hra, v ktorej proti sebe stoja dve mužstvá po piatich hráčoch. Oba tímy, prostredníctvom piatich postáv v hre (zo 110 takzvaných Heroes), okupujú pevnosť, v ktorej sa súper snaží zničiť trón.

Ochranou svojho územia a bojom s nepriateľom postavy získavajú rôzne úrovne skúseností, ktoré im postupne otvárajú viacero herných možností. Rôznorodosť postáv a levelov robí z Doty 2 takmer nekonečnú hru.

 

 

Kliknite si na našu titulku, na ktorej nájdete rubriky Výrok dňa či Troll Karol Športináka.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo