CrossFit atlétka Katarína Liptáková: Neverím, že ženy sú menej súťaživé ako muži

2. 11. 2016 |
 

Prečítajte si ďalší rozhovor so zaujímavou mladou športovkyňou zo Slovenska. Tentoraz s CrossFit atlétkou Katarínou Liptákovou.

Foto: Štefan Drgoň

Kto je Katarína Liptáková

Pracuje ako odborná trénerka v Strength Institute v Bratislave. K športu mala blízko odmala, už od šiestich rokov sa profesionálne venovala karate, v ktorom vyhrala niekoľko súťaží. V šestnástich rokoch presedlala na CrossFit, ktorému sa dnes venuje na súťažnej úrovni. Verí, že dosahovanie osobných cieľov vychádza nielen z nadobúdania nových vedomostí a skúseností, ale aj z ich následného odovzdávania ostatným ľuďom, ktorí sa snažia posúvať na svojej ceste.

 

Katka, ako si sa dostala ku Crossfitu?

CrossFitu som sa začala venovať v rámci letnej prípravy v karate. Veľmi ma to chytilo a pamätám si, ako som bola smutná, keď som musela prerušiť návštevy gymu po tom, čo nám začala nová sezóna. Keď bola príležitosť, vždy som sa tam rada vracala. Dodávalo mi to neskutočnú energiu a môj výkon išiel hore aj v kimone. Približne pred tromi rokmi som skúsila jednu amatérsku súťaž v Brne, kde som skončila na druhom mieste, a odvtedy už bolo myslím rozhodnuté.

Ako momentálne vyzerá tvoja sezóna? Kde si bola, kam pôjdeš?

Túto sezónu som absolvovala zatiaľ 3 súťaže. Prvá, Solid Fitness Challenge, sa konala vo Švédsku. Podarilo sa mi tam v konkurencii severaniek vybojovať 12. miesto, s obsadením ktorého som milo prekvapená. Bola to veľmi kvalitná súťaž s mnohými skúsenými atlétkami z CrossFit Games a mňa lákala možnosť porovnať si s nimi sily. Úroveň tohto športu je v severských krajinách na úplne odlišnej úrovni a pre mňa to bola veľmi hodnotná skúsenosť.

Neskôr nasledovala súťaž Alpha Games vo Francúzsku, kde som obsadila celkové 4. miesto, po ktorom som mala približne rovnaké pocity ako po SFCH. Tu som už síce išla s vyššími ambíciami, no opäť ma čakala veľmi kvalitná a silná konkurencia, takže som sa v nejakom pomýšlaní na vyššie priečky snažila držať pri zemi a sústredila sa hlavne na svoj výkon. Už od začiatku som si verila a cítila som sa skvele, čo sa odrazilo aj na celkovom výsledku, Celkovo som s výsledným umiestnením spokojná, no samozrejme, vždy to môže byť aj lepšie.

O dva týždne nato som sa ešte zúčastnila súťaže No Excuse v Hradci Králové, kde som skončila na prvom mieste. Po tejto súťaži si dávam do decembra kratšiu pauzu a následne mám v pláne absolvovať súťaž Croatian Throwdown. Po nej sa chcem sústrediť už len na samotný tréningový proces a zavŕšiť sezónu tradičným CF Games Open-om v januári.

Crossfit Open je online formát súťaže trvajúci 5 týždňov, v rámci ktorých súťažiaci musia odcvičiť 5 workoutov - jeden workout každý týždeň. Ide zároveň o prvú fázu kvalifikácie na CF Games, kde 10-40 najlepších atlétov (v závislosti od nastavenia v danom regióne) postupuje na CF Games Regionals a odtiaľ tí najlepší potom už priamo na samotné CF Games. Je to 5 naozaj náročných týždňov, ktoré testujú atlétov tak po fyzickej, ako aj po mentálnej stránke.

Mnoho CF atlétov považuje Open za najhoršiu časť roka. Výhodou ale je, že tieto workouty môže odcvičiť každý vo vlastnom gyme a nie je potreba nikam cestovať. Stačí sa len zaregistrovať. Každý rok sa do Openu registrujú tisíce súťažiacich po celom svete a toto číslo z roka na rok rastie. Mnoho ľudí nemá chuť zúčastňovať sa súťaží, no fakt, že Open workouty môžete absolvovať vo vlastnom gyme, známom priestore, obklopený priateľmi, ktorí vás podporujú a ženú k zdanlivo nadľudským výkonom a zároveň si prechádzajú tými istými workoutami a pocitmi ako vy, pôsobí veľmi motivačne. Nie je nič nezvyčajné, ak sa práve počas týchto týždňov atléti natoľko vyburcujú, že začnú padať osobné rekordy alebo sa im po prvýkrát podarí spraviť cvičenie, s ktorým sa mesiace bezvýsledne trápili. Tieto týždne majú jednoznačne svoje čaro.

Foto: Štefan Drgoň

Ako to vyzerá na takej CrossFit súťaži?

Trvanie, počet, úroveň workoutov vždy závisia od organizátora súťaže. Organizátor vyhlási workouty, objasní atlétom štandardy daných cvičení a celkový "flow" súťaže. Môže tak urobiť v samotný deň súťaže hneď ráno, no najčastejšie bývajú tieto brífingy večer pred začiatkom súťaže.

Každý atlét si potom už sám stráži, kedy má byť rozcvičený a pripravený nastúpiť na súťažnú plochu. Tu mu je pridelený jeho vlastný rozhodca (judge), ktorý prechádza daným workoutom s atlétom od začiatku do konca a dbá na to, aby atlét splnil predpísané štandardy cvičení. Počíta mu každé jedno opakovanie, udeľuje prípadné no-repy za nesplnenie štandardov a stopuje jeho výsledný čas.

Podľa výsledného skóre je atlétom udelený daný počet bodov a atléti takto zbierajú body z každého jedného workoutu. Tie sa na konci dňa spočítajú a na základe ich celkového skóre sa určí poradie súťažiacich. Pred finále, prípadne semifinále, sa ešte robí tzv. "cut", a teda znižuje sa počet atlétov, ktorý postupujú ďalej do ďalších častí súťaže (opäť na základe bodov, ktoré získali).

Ako funguje bodovanie na takýchto CrossFit súťažiach?

Väčšina súťaží má bodovací systém nastavený tak, že atlét, ktorý vyhrá workout, dostane 1 bod, druhý v poradí dostane 2 body atď... Body za jednotlivé workouty sa následne spočítavajú a výsledkom je celkové skóre, na základe ktorého sa určuje poradie atlétov. V konečnom poradí sa teda najvyššie drží atlét, ktorý má celkovo najnižší počet bodov. Ak niekto vyhral 4 workouty má 4 krát 1 bod, teda celkové 4 body. Atlét, ktorý bol štyrikrát druhý, má celkovo 8 bodov, a pod...

Na CF Games je to trošku odlišné. Tu je daný základ bodov pre každý workout, pričom víťaz berie ten najvyšší počet (100) a každý, kto skončil na nižších priečkach, dostáva menej. V tomto prípade teda logicky vyhráva ten, kto má najviac bodov. Opäť, to, aký systém bodovania je na danej súťaži, je v rukách organizátora.

Koľko je na Slovensku CrossFit atlétiek?

Dá sa povedať, že počet žien, ktoré súťažia v CrossFite, je ešte stále v porovnaní s ostatnými krajinami dosť nízky. U mužov to tak nie je. Ak si pozriete štartovnú listinu niektorej zo slovenských súťaží, horko-ťažko sú naplnené 1-2 heaty. U mužov ich je niekedy aj päťkrát viac. Z roka na rok atlétiek síce pribúda, no mám pocit, že viac v tzv. "scaled" kategórii, kde je úroveň nastavená o niečo nižšie. Neviem, čím to je, no myslím, si že by slovenskému CrossFitu veľmi pomohlo, keby sa v nasledujúcich rokoch tento počet zvýšil, Neverím, že ženy sú menej súťaživé ako muži.

Predstav si, že si niekde na súťaži a práve vyhlasujú workout na nasledujúci deň. Pri akom cvičení si povieš ,,hops, to bude problém“?

Niečím takým bude pravdepodobne hrazda., To je jednoznačne moja slabina. Nepoviem si ale ,,hops, tu bude problém" ale skôr ,,OK, tu s rozvahou". Poznám svoje telo veľmi dobre a viem, ako reaguje v únave. Preto sa tu nesnažím hladať problémy, ale skôr riešenia. Nejdem do workoutu so strachom, ale s plánom.

Foto: Štefan Drgoň

Keď ideš súťažiť do zahraničia, cestu ti platia sponzori?

Cesty na súťaže si vo väčšine prípadov platím sama.

Ako to s tými sponzormi vlastne je? Sú u nás firmy, ktoré sa neboja vložiť svoje meno, peniaze, povesť do stále pomerne neznámeho športu?

Podľa môjho názoru športovec nemá právo povedať, či má dostatok, resp. nedostatok sponzorov. Mal by si vážiť každého jedného, ktorý je ochotný ho akýmkoľvek spôsobom podporiť a dopomôcť mu k dosiahnutiu jeho športových cieľov a úspechov. Športovec musí najskôr tvrdo makať, dosahovať dobré výsledky a až potom môže pomýšlať nad sponzormi.

Už len to by malo v človeku vyvolať akýsi pocit pokory, vďačnosti a záväzku. Avšak mám taký dojem, že mnohí ľudia dnes vnímajú sponzoring ako jasnú vec a samozrejmosť.

Ja mám to šťastie, že mám po svojom boku tím skvelých ľudí, ktorí ma podporujú. Sú nimi Power Gears, jeden z najväčších výrobcov a distribútorov crossfitového equipmentu; BodyWorld, obchod s doplnkami výživy pre športovcov; podporu mám aj od firmy Primal Pantry, výrobcu paleo tyčiniek; a v neposlednom rade je tu fyzioterapeut Ján Sekereš z Health & Performance, ktorý sa stará o moje zničené telo či už po náročných tréningoch alebo súťažiach.

Môžu sa CrossFitu venovať aj ľudia z bodybuildingu? Môže napríklad taká profesionálna bikiny fitness modelka prejsť na CrossFit?

Nevidím v tom žiaden problém. Mnoho crossfiterov má svoj športový základ práve v úplne inom odvetví ako je CrossFit. Či už je to vzpieranie, gymnastika, atletika, plávanie, triatlon, bojové športy, americký futbal atď. Je to naozaj veľmi pestré. To, že sa títo športovci roky venovali inému športu a následne presedlali na CrossFit, sa potom môže prejaviť v ich výkonoch, respektíve na ich silných a slabých stránkach.

Logicky, ak sa niekto venoval 10 rokov vzpieraniu, nebude mu táto časť CF robiť taký problém, čo sa silovej a technickej stránky týka. Ťažšie už však môže zvládať gymnastické prvky alebo vytrvalostné workouty. Gymnasta pravdepodobne nebude mať žiaden problém s chôdzou po rukách, cvikoch na hrazde alebo kruhoch, no možno bude musieť zamakať práve na vzpieraní a podobne. Samozrejme nie je to pravidlom, no ako sa hovorí, svoj pôvod len tak ľahko nezakryjete.

Mnoho ľudí z iných športových odvetví ku CrossFitu pritiahne práve tá rôznorodosť a zistenie, že je ešte veľmi veľa vecí, ktoré sa človek môže naučiť alebo v ktorých sa ešte môže zlepšiť. Pre mňa osobne je krásne sledovať, ako sa ľudia neboja čeliť výzvam, chcú sa naučiť niečo nové, čo dovtedy nevedeli alebo často zatracovali. Človek ako by na začiatku otvorene prijal neúspech, no zakaždým sa vráti späť do gymu s cieľom zlepšiť sa, či už po fyzickej alebo mentálnej stránke, nech už ide o tých, ktorí cvičia pre radosť, alebo pre výkon.

Foto: Mandalaya

Máš nejakú obľúbenú atlétku z CrossFit Games?

Tento rok nimi boli Kara Webb a Sara Sigmundsdottir. Ich tréningový a súťažný mindset sú mi neskutočne sympatické. Ďalšou atlétkou, ktorá si ziskala moje sympatie je Amanda Goodman. Toto dievča ide z roka na rok vyššie a vyššie a spôsob, akým je vytrvalá a konzistentná vo svojich výkonoch, je radosť sledovať.

Ako často trénuješ a kde?

Trénujem v Bratislavskom gyme CrossFit Pressburg dvojfázovo každý deň okrem štvrtka a nedele, kedy mám rest day. Práve v CrossFitPressburg som začala svoju crossfitovú cestu a dnes už je to prakticky môj druhý domov.

Tréningový plán si tvoríš sama?

Nie. Mám trénera, ktorý mi zostavuje tréningový plán. Sama by som to pravdepodobne nezvládla, pretože by som sa do dvoch týždňov pretrénovala. Jednak potrebujem niekoho, kto ma bude krotiť a taktiež verím tomu, že ak chce byť človek v niečom lepší, musí sa učiť od tých, ktorí sú od neho lepší.

Chodia na CrossFit súťaže diváci?

Samozrejme. Diváci dodávajú súťažiam neskutočnú atmosféru a vedia atlétov vyburcovať k na pohľad nadľudským výkonom. Z tej atmosféry vám niekedy behá mráz po chrbte. Podpora z hľadiska je, dalo by sa povedať, akýmsi povoleným dopingom. Často, keď už človek nevládze a je na dne svojich síl, práve pokriky divákov z neho dokážu vydolovať aj tie posledné opakovania, na ktoré by si myslel, že nemá. Pre mňa osobne to je ako by som v momentoch, kedy som už na hrane svojich možností, chytila druhý dych. Dáva mi to novú dávku energie a niekedy mám pocit, ako by to ľudia, čo na mňa kričia a povzbudzujú ma, zdvihli alebo odcvičili za mňa. Som im za to vždy neskutočne vďačná.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo