Bol som na českom florbalovom Superfinále. Čo im dáva a čo by dalo nám?

19. 4. 2016 |
 

V nedeľu si české Superfinále pozrelo naživo v pražskej O2 aréne 12 144 divákov, čo je český divácky rekord nielen pre florbal, ale aj čo sa týka všetkých halových športov.

Autor je šéfredaktor najväčšieho slovenského florbalového portálu Slovakfloorball.sk a zväzového webu SZFB.SK.

Superfinále – slovo, ktoré sa s florbalom každý rok častejšie spája. Vo Švédsku sa v sobotu konal už pätnásty ročník, v Česku piaty a vo Fínsku dokonca po prvýkrát. Superfinále prinieslo do florbalu to, čo nemajú žiadne halové športy. Finále mužských a ženských najvyšších súťaží hrajúcich na jeden víťazný zápas. Tisíce fanúšikov, strhujúce zápasy, pretože o víťazovi celej extraligy rozhodne len jediný zápas. Tento florbalový sviatok však vyvoláva v Česku veľkú diskusiu. Mnohí ho milujú, no nájde sa aj veľa odporcov, ktorým sa tento systém nepozdáva. Prečo?

 

České Superfinále

Florbal je momentálne amatérsky šport, ktorý má obrovskú členskú základňu najmä na školách. Avšak stále ho mnohí až tak veľmi nepoznajú. V Česku sa pred samotným Superfinále hrávali finálové série na tri víťazné zápasy, v sezóne 2001/2002 sa hralo na štyri víťazné zápasy. Pred piatimi rokmi však prišiel radikálny krok, a to zrušiť finálovú sériu a zaviesť Superfinále. Finálovú sériu ale Superfinále nikdy nenahradí. Príkladom je aj aktuálna sezóna. Vítkovice prešli štvrťfinálovou a semifinálovou sériou až v poslednom rozhodujúcom siedmom zápase. A okrem toho svoje prvé zápasy v oboch sérach prehrali. Práve o tom je séria, že dokážete aj za stavu 0:2 či 0:3 na zápasy otočiť stav a postúpiť ďalej. V Superfinále je však len jedna šanca. Po športovej stránke Superfinále nedá florbalu takmer nič, možno len to, že sú hráči a hráčky pod tlakom, vedia, že víťazstvo v celej extralige stojí na jednom zápase. A keďže ide o jeden zápas, tímy sa, logicky, snažia hrať opatrne, a tak môžeme vidieť naozaj vyrovnané zápasy. Veď z piatich ročníkov sa v mužskom Superfinále rozhodlo o víťazovi dvakrát v predĺžení, respektíve samostatných nájazdoch, dvakrát víťaz vyhral o gól a iba jedenkrát o dva góly.

 

Superfinále láka média a fanúšikov

Superfinále prinieslo nielen Česku to, o čom všetci hráči snívali. Hrať vo veľkej aréne pred tisícami fanúšikov. Vďaka tejto florbalovej akcii sa o florbale začalo viac písať, tento šport si všimli viacerí významní partneri, avšak to najdôležitejšie – ľudia si našli cestu na florbal. V nedeľu si české Superfinále pozrelo naživo v pražskej O2 aréne 12 144 divákov, čo je český divácky rekord nielen pre florbal, ale aj čo sa týka všetkých halových športov. Zo Superfinále sa v Česku za tých päť rokov stal florbalový sviatok, ktorý raketovým tempom posunul český florbal na tie najvyššie miesta populárnosti spomedzi všetkých športových odvetví. Na florbal stále nechodí toľko ľudí, aby to malo aj marketingový prínos. Príklad: Keby na každý zápas finálovej série prišlo 10 000 fanúšikov, tak je podľa mňa Superfinále úplne zbytočné, je tu ale aj druhá strana mince, a to, že Superfinále sa môže hrať aj na krytých futbalových štadiónoch s kapacitou 20 000 a viac divákov, tak ako tomu bolo v sobotu vo Švédsku (padol tam svetový divácky rekord, mužské Superfinále si pozrelo 18 166 divákov a ženské takmer 13 500). Superfinále dalo českému florbalu neskutočne veľa, to, čo my na Slovensku potrebujeme, pretože so súčasným systémom florbal nerozšírime ďalej.

V Česku je aj horúcou témou miesto konania samotného Superfinále. Pražská O2 aréna je, bezpochyby, najväčšou multifunkčnou arénou v Česku, no pre hráčov a fanúšikov napríklad z Ostravy je to celkom odveci, pretože finálovú sériu by mohli hrať pred domácimi fanúšikmi na domácej pôde, takto musia neustále cestovať. Z piatich ročníkov boli muži z Vítkovíc v Superfinále štyrikrát a ženy trikrát. Aj keď sa doteraz všetkých ročníkov zúčastnili pražské tímy, je to však výhoda práve pre tieto celky, pretože ich fanúšikovia nemusia toľko cestovať.

Pred dvomi rokmi sa strhla celkom slušná diskusia na tému, že Superfinále je len čisto marketingový ťah zo strany Českej florbalovej únie a samotným účastníkom to nič nedá, respektíve idú na druhú koľaj a prednejšia je propagácia florbalu a celej akcie ako samotné vyvrcholenie najvyšších mužských a ženských súťaží. Myslím si, že táto vec už nie je aktuálna, tento rok sa naozaj veľmi propagovali samotní účastníci a na sociálnych sieťach sme mohli vidieť stále viac informácii ohľadne účastníkoch alebo priebehu Superfinále.

Ja mám zo Superfinále skvelé pocity. Je to neopísateľný pocit, keď sedíte dole pri ihrisku ako fotograf a dvanásť tisíc ľudí začne tlieskať tými papierovými tlieskačmi, keď začnú robiť pozdĺž celej O2 arény mexické vlny, no a čerešničkou na torte je samotný zápas. Pre samotných aktérov to musí byť zážitok na celý život. Minulý rok sa v nájazdoch rozhodlo o víťazovi mužskej extraligy, tento rok naopak o víťazovi ženskej extraligy.

 

Superfinále na Slovensku?!

Slovo Superfinále sa každým rokom čoraz viac skloňuje aj na Slovensku. Niektorí tvrdia, že nie sme na to ešte pripravení, ďalší, že je to výborný nápad.

Podľa môjho názoru na Superfinále budeme pripravení o dva roky, po domácich MS žien, ktoré budú v decembri 2017 v Bratislave. Naše reprezentantky minulý rok urobili na Slovensku florbalový ošiaľ, čo očakávam aj o dva roky. Ak si na zápasy Slovenska počas šampionátu nájdu cestu tisíce fanúšikov, bude to jasné znamenie, že o florbal majú ľudia záujem. Po športovej stránke sa to klubom bude asi ťažko vysvetľovať, no to, čo nám dá Superfinále z marketingového hľadiska, to nám okrem MS nedá žiadna iná udalosť. Verím, že o pár rokov si na takéto slovenské Superfinále nájde cestu mnoho športových fanúšikov. A aj vďaka tejto akcii sa, hádam, nájdu nejakí partneri pre slovenský florbal, zvýši sa členská základňa a florbal bude konečne uznávaný šport v médiách, pretože o ňom momentálne píšu len pri reprezentácii a pri finále našej extraligy... O florbal máme záujem, treba to však využiť a nenechať to len-tak.

Tento príspevok je z rubriky blogy, text neprešiel redakčnými úpravami.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo