Beh v chlade je dobrý na kondičku. Toto sú zásady športovania v zime

20. 10. 2015 |
 

Dôležité je trojvrstvové oblečenie, kvalitná obuv či čiapka. Treba si dávať pozor aj na to, aby telo nezažilo teplotné šoky.

Pri klzkom teréne si treba dať pozor na kvalitnú obuv. Ilustračné foto: Peter Kováč

BRATISLAVA. Pokiaľ nie sú veľké mrazy, pravidelný tréning v chladnom počasí dokáže zvýšiť vytrvalosť až o niekoľko percent.

„Je to spôsobené tým, že telo musí vynaložiť väčšiu energiu, aby si vytvorilo teplo. Takýto spôsob tréningu je dokonca dobrý na chudnutie,“ hovorí pre Šport .inak Milan Ivanka, odborník na fitnes a stravovanie.

Odborník pripomína niekoľko základných zásad, ktoré treba dodržiavať pri športovaní v zimnom období.

 

Trojvrstvové oblečenie

Prvým krokom pred každým športovaním by mala byť kvalitná rozcvička. Keď je vonku veľmi chladno, odporúča sa rozcvičiť sa vo vykurovaných priestoroch.

„Veľmi dôležité je potom oblečenie. Základnou zásadou je, že by malo byť trojvrstvové,“ vysvetľuje Ivanka.

„Priliehavá termo bielizeň, potom druhá vrstva, ktorá udržiava telo v teple a tretia, ktorá chráni pred dažďom, snehom či vetrom.“

Milan Ivanka.

V predajniach sa treba poradiť, aký typ oblečenia sa hodí na konkrétny šport.

„Veľa ľudí si myslí, že je dobré obliecť si bavlnené veci. Je to typická chyba,“ hovorí Ivanka, ktorý je asistentom trénera v Spartaku Trnava a ako futbalový tréner zažil už niekoľko zimných príprav.

„Bavlna však zadržiava pot, potom je človek vo vlhku a môže nachladnúť. Termo bielizeň je na to, aby držala teplo, ale hlavne sucho. Sú to materiály, ktoré odvádzajú pot na povrch a ten sa potom odparuje. Bavlnené tričko síce saje pot, ale ten sa nestráca.“

 

Nezabudnite na čiapku

Pokiaľ ide o nohy, odborník odporúča hrubšie ponožky a kvalitnú obuv. „Keď niekto behá a vonku je klzko, dôležité je, aby sa nešmýkalo, tomu môže pomôcť trailová obuv.“

Zdôrazňuje, že nohy musia byť v bezpečí a v suchu. „S vlhkom môžu prísť kŕče či prechladnutie.“

V zimnom období je nevhodné pri športovaní nosiť klasické voľné tepláky. „Lepšie je obliecť si elastické – celé alebo podľa počasia trištvrťové. Keď sú vyrobené z dobrého materiálu, priľnajú k telu a nepodfukuje ich. Aby sa chlad nedostal medzi oblečenie a telo.“

Oblečenie treba vrstviť. Ilustračné foto: Peter Kováč

Vo výrazných mínusových teplotách by mali byť chránené všetky časti tela, možno okrem tváre.

„Veľmi dôležitá je kvalitná čiapka, pretože veľké percento tepla sa vyparuje z tela práve cez hlavu.“

Kedy je už tak chladno, že sa neoplatí trénovať vonku ani profesionálnym športovcom?

„Je to individuálne, inak to napríklad znášajú ľudia zo severských krajín či Ruska. S futbalistami na Slovensku sme ale už netrénovali vonku, keď bolo menej ako mínus desať stupňov. V takom chlade hrozia svalové zranenia, neodporúča sa ani rýchlostný tréning,“ hovorí Ivanka.

Tréning do mínus desať stupňov by mal byť úplne bezproblémový, športovanie v mrazoch pod mínus 15 stupňov už môže byť problém pre stuhnutosť a strnulosť svalov až bolesti kĺbov po prechladnutí a zhoršenú koordináciu pohybu.

„Keď je mínus desať stupňov a chladnejšie, menej trénovaní ľudia nech už radšej netrénujú, môžu si uškodiť.“

 

Nesprchujte sa veľmi horúcou vodou

Okrem správneho dýchania (nádych nosom, výdych ústami) treba myslieť aj na ohrievanie tela stravou a nápojmi.

„V lete by sme sa mali potravou ochladzovať, v zime zas prijímať teplejšiu stravu. Treba dopĺňať vitamíny, hráčom napríklad na doplnenie vitamínu C podávame sudovú kapustu.“

Nápoje by nemali byť veľmi horúce, odporúča sa teplota tela.

„Treba piť skôr čaje, napríklad rakytníkový obsahuje desaťkrát viac vitamínu C ako pomaranče. Rakytník je zdrojom mnohých cenných látok dôležitých pre zdravie, krásu a vitalitu - vitamíny, antioxidanty, esenciálne mastné kyseliny či stopové prvky."

Po športovaní nie je dobré hneď si dať horúcu sprchu alebo prísť do veľmi vykúrenej suchej miestnosti.

„Teplotné výkyvy veľmi zle pôsobia na organizmus, je to preň šok. Teplotné rozdiely by nemali byť veľké.“

Odborník odporúča otužovanie, ktoré zlepšuje imunitu a odolnosť človeka. Ten potom môže v chladnom počasí viac trénovať.

„Pri otužovaní možno začať aj v sprche, studenou vodou sa má začínať od palca pravej nohy – čo najďalej od srdca, aby telo nedostalo šok.“

Prečítajte si aj

Ploché brucho máme všetci. Odborník: Dobré cviky sú všade

Kliknite si na našu titulku, na ktorej nájdete rubriky Výrok dňa či Troll Karol Športináka.

 
ČO SA DEJE
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo