Motoristická nádej Homola pred štartom F1: O Alonsovi určite nehovoria všetko

12. 3. 2015 |
 

Súboje Hamiltona s Rosbergom boli krásne. Škoda, že neboli ešte tesnejšie, hovorí Matej Homola.

 

 

BRATISLAVA. Mladý slovenský pretekár Matej Homola dúfa, že v novej sezóne Formuly 1 sa tímy priblížia dominantnému Mercedesu. Dvadsaťročnému jazdcovi seriálu Seat Leon Cup a FIA ETCC sa páči, že efjednotka sa vrátila do Mexika. Najviac by sa mu pozdávalo, keby sa vrátili tradičné európske veľké ceny ako Hockenheimring či Nürbürgring.

Nová sezóna F1 štartuje víkendovou Veľkou cenou Austrálie.

 

Šport .inak: Vypočujte si celý rozhovor s Matejom Homolom by Sportinak on Mixcloud

 

 

Vlani bola efjednotka nudná, o titul bojovali dvaja piloti. Súhlasíte?

„Nemyslím si, že to bola až taká nuda. Nuda to bývala v časoch Schumachera, ktorý stále vyhrával. Teraz tam boli dvaja kohúti z toho istého tímu a preto to bolo zaujímavé. Keby sa k tomu pridali jeden-dva ďalšie tímy v boji o titul, bolo by to lepšie. Takto to bolo zaujímavé rovnako, ako v minulosti napríklad Senna a Prost, teraz Hamilton a Rosberg. Bolo to krásne. Škoda, že to nebolo ešte tesnejšie, ale aj tak si myslím, že v prvých pretekoch a aj v strede ročníka to bolo dosť ostré. Napríklad Spa (okruh v Belgicku, pozn.) bol vrchol ľadovca, keď Rosberg nabúral do Hamiltona. V predsezónných testoch si Mercedes udržal rýchlosť a vyzerá to dobre aj s Williamsom a Ferrari, o niečo lepšie aj s Red Bullom, ale Mercedes je stále najrýchlejší. Ja pevne dúfam, že ostatné tímy sa mu ešte viac priblížia.“

 

Práve Ferrari sa chce vrátiť k špičke. Získali talentovaného Sebastiana Vettela, o ktorom Jacquese Villeneuve povedal, že je spasiteľom pre Ferrari. Aj v Maranelle sa teda asi budú hotovať na popredné umiestnenia. Testy im navyše vyšli vcelku dobre.

„Ferrari pasujem do pozície čierneho koňa. Do tímu prišiel nový vzduch, nový jazdec v osobe Vettela a taktiež nové vedenie. Ide o veľké oživenie celého Ferrari, Taliani to potrebujú. Myslím si, že Alonso nebol zlý pilot, bol jedným z najlepších, ak nie najlepší. Možno však už v tíme boli akési škriepky, Alonso chcel víťazné auto, čakal naň päť rokov a neboli schopní mu ho dodať. Vettel je skôr usmievavý typ jazdca, ktorý má pred sebou novú výzvu. Ferrari aj Vettel možno nevedeli, do čoho idú, veď Sebastian bol dlhé roky v liahni Red Bullu a dostával víťazné auto. Teraz sa skutočne potvrdí, akým je pilotom.“

Red Bull mal vlani rozporuplnú sezónu. V stajni zažili prechod od absolútnej dominancie do šedého priemeru, jedine Ricciardo držal vlajku rakúskeho tímu vysoko. Dá sa ale povedať, že prvýkrát po dlhšej dobe nebudú mať v kokpite skúseného pilota. I keď v predsezónnych testoch ukázali, že majú tiež dobrú výkonnosť.

„Zlepšili sa oproti minulému roku, to je jasné. Minuloročné testy boli úplný prepadák, pohonná jednotka Renault vôbec nefungovala. Teraz sa rozhodne zlepšili, spojili sa s Red Bullom, presnejšie pohonnú jednotku napojili na šasi Red Bullu, takže teraz to už vyzerá veľmi dobre. Stále to však nie je rýchle ako Mercedes. Dotiahli sa už na Ferrari a Williams, takže tá druhá vlna štartového poľa po Mercedese sa rozšírila o Red Bull. Aj keď minulý rok sa trocha zadarilo Ricciardovi, vyhral pár pretekov, ale predsa len to nie je to, čo Red Bull chce. Myslím si, že tento rok sa s dvomi mladíkmi určite posunú dopredu. Angažovanie Daniila Kvjata bolo pre mňa prekvapením. Som zvedavý, či porazí Ricciarda rovnako, ako on vlani porazil Vettela.“

 

 

Nikto nečakal, že Mercedes bude dominantný

Bývalý pretekár F1 Martin Brundle označil za čierneho koňa ročníka stajňu Williams, ktorá sa už vlani ukazovala sľubne. V testoch sa im tiež veľmi darilo, Bottas s Massom si zrejme dobre rozumejú. Súhlasíte?

„Ja som ich už vlani považoval za čierneho koňa, čo sa v konečnom dôsledku potvrdilo. Až tak dobré výkony som nečakal, no myslím si, že na takej istej vlne budú pokračovať aj tento rok. Majú pohonnú jednotku Mercedes, najlepšiu na trhu a majú dvoch dobrých jazdcov. Massa má veľké skúsenosti z čias, keď mal po boku Schumachera či Alonsa. Bottas bol pre mňa veľkým prekvapením v minulej sezóne. Z pozície testovacieho jazdca sa dostal na post tímovej jednotky pred Massu. Očakávam tiež veľmi dobré výkony, no na tie sme si už pri Williamse zvykli v minulom roku.“

Najotáznejší je zrejme McLaren Honda. Natestované majú pramálo. Martin Brundle spomínal, že až niekedy v polovici sezóny okolo Veľkej ceny Veľkej Británie by mohli dohnať pelotón. Ako by teda mohla vyzerať sezóna McLarenu?

„Myslím si, že sa bude vyvíjať podobne ako vlani pri pohonnej jednotke Renault, napríklad v Red Bulle. Hľadali sa, testovali už na pretekoch, takisto to bude teraz v podaní McLarenu. Malý počet testovacích dní je poznať. Simulácie môžu niečo naznačiť, ale na trati je to úplne iné, panujú tam nepredvídateľné podmienky. Aj v predsezónnych testoch sme videli, že McLaren nefungoval. Ku koncu už trocha zabrali, potom sa však zase niečo pokazilo. Do toho prišla nešťastná Alonsova nehoda. Tiež si myslím, že budú v druhej polovici a odtiaľ sa musia nejako odpichnúť ďalej.“

 

 

Ono to dosť pripomína obdobie na prelome 80-tych a 90-tych rokov: McLaren Honda, Ron Dennis (šéf tímu, pozn.), dvaja skúsení piloti. V horizonte koľkých rokov by mohli preniknúť naspäť k špičke?

„Pred tromi rokmi nikto nečakal, že Mercedes bude dominantný. Nemôžem teraz povedať, že McLaren bude do troch rokov niekde na špičke. Myslím si, že teraz to bude pre nich nultý ročník. Budú sa učiť, vychytajú všetky muchy na motore. Myslím si, že od budúceho roka už budú v strede poľa. Bodaj by som sa mýlil. Snáď sa zlepšia rýchlejšie.“

 

O Alonsovi nehovoria všetko

Prípravu však nepríjemne ovplyvnilo zranenie Fernanda Alonsa. Vynárajú sa rôzne špekulácie, že McLaren o jeho nehode nehovorí úplnú pravdu, že zamlčiavajú fakty. Alonso sa vraj prebudil v roku 1995. Môže toto všetko nejakým spôsobom ovplyvniť návrat Hondy do efjednotky?

„Nemyslím si, že to znepríjemnilo vstup. Počas testov boli spomalení, stále sa niečo kazilo. Alonsova nehoda len zmarila jeden tréningový deň. Myslím si, že určite nehovoria všetko. Dočítal som sa rôzne konšpiračné teórie, že napríklad desať minút sa v monoposte nehýbal, nevedel, kde je a tak ďalej. Určite to je možné, pretože ak trafil zlý bod, na ktorom neboli žiadne derfomačné zóny a nič sa neodlomilo, celá sila nárazu sa preniesla na telo. Nech už sa stalo čokoľvek, nechceli to v McLarene povedať. To je podľa mňa normálne, ale taká je dnešná efjedotka, nehovorí sa všetko. Nemyslím si ale, že to nejako zbrzdí ich nástup do sezóny. V prvých pretekoch to bude Magnussen a Button, tí už sú z minulého roka otestovaní. Podľa mňa sú dobrí. Magnussen je dravý mladý typ, ale očakávam od Alonsa také „zakusnutie sa“, že chce dobré auto a snáď čím skôr sa o to aj pokúsia.“

Vždy, keď premýšľam o Veľkej cene Austrálie, napadne mi jediné - Max Verstappen, najmladší pilot na štartovom poli. Richard Gonda spomínal, že je až smiešne, aby sedemnásťroční piloti jazdili F1. Aký je Váš pohľad na to, že sa mladí jazdci dostávajú do Formuly 1?

„Niki Lauda povedal, že monoposty sú ľahké na riadenie. Mladí piloti prejdú z Formuly 3, respektíve 3,5 a je to pre nich úplne normálne. Tak je to vidieť aj v prípade Maxa Verstappena. Po prvých tréningoch bol niekde v strede poľa. Ako keby sa tam narodil. Je to talent, ale v takom nízkom veku by piloti nemali dosahovať vrchol, pretože Formula 1 je vrchol motošportu. Každý by sa mal na vrchol dostávať postupne z nižších sérií a najlepšie by bolo, keby ten najlepší z týchto sérií postupoval do F1. Tak to ale nie je. Dostane sa tam ten, kto si zaplatí. Red Bull ale spravil výborný marketingový ťah tým, že povolal Verstappena. Je to veľký talent, čo si už aj Helmut Marko zistil. Až po tomto kontroverznom okamihu prišli do platnosti takzvané superlicencie. Piloti sa do F1 môžu dostávať len od osemnástich rokov, musia získavať body z nižších sérií. Toto je koniec mladých chalanov v efjednotke.“

 

Bernie chce ísť hlavne do bohatých regiónov

Veľa zmien v techických parametroch sa zrejme udiať nemohlo, keďže minulá sezóna bola nástupom turba priekopníckou. Zníženie počtu motorov na sezónu z piatich na štyri, zrušenie polemických dvojnásobných bodov v poslednej veľkej cene. Aká môže byť v kontexte týchto zmien nasledujúca sezóna?

„Podobná ako minulá, len motory budú lepšie. Počul som aj také názory, že lepšie znejú, sú ucelené, takže z nultého ročníka motorov sme sa preklopili do prvého. Motory by mali vydržať viac, keďže musia. Určite sa bude jazdiť rýchlejšie, už testy v Barcelone potvrdili, že sa jazdí približne o dve sekundy rýchlejšie. Očakávam podobné preteky, ako boli na konci minulej sezóny, dominovať bude Mercedes. Na začiatku to tak určite bude, len uvidíme ako sa s tým vyrovná stred poľa.“

Jediným novým okruhom v tejto sezóne je Mexiko. Som rád, že to nie je ďalší tilkedrom (Hermann Tilke – architekt okruhov F1). Je to stará osvedčená trať, kam sa F1 vracia po viac ako dvadsiatich rokoch. Mali ste osobne nejakú skúsenosť s touto traťou?

„Ešte som nevidel ako vyzerá. To je veľmi dobré pre Sergia Péreza, ktorý tam má hlavného sponzora, samozrejme aj pre Estebana Gutiéreza, testovacieho pilota Ferrari. Som takisto rád, že to nie je ďalšie Soči alebo Valencia. Ja by som bol najradšej keby sa do kalendára vrátili tradičné okruhy ako Hockenheimring, Nürbürgring – najlepšie severná slučka, ale toho sa asi nedočkáme (smiech). Najlepšie by bolo, keby v F1 boli takéto klasické okruhy. Som rád, že sa vrátilo aspoň Mexiko a nepristúpilo sa k nejakému Azerbajdžanu. Uvidíme, kam sa bude Bernie ďalej poohliadať na budúce roky. Takto je to zatiaľ celkom dobré.“

Bernie Ecclestone je ešte v podstate mecenášom starých okruhov, napríklad Hungaroring si v drží v kalendári dosť dlho. Je tam vízia, že by sme sa vracali k tradičným okruhom?

„Myslím si, že nie. Bernie sa snaží ísť hlavne do nových bohatých regiónov ako Rusko, Katar či Abú Zabí. Vytýkajú mu, že nevracia do kalendára staré okruhy, aj keď on sám je dosť starý a pozná ich veľmi dobre. Určite zohrávajú úlohu isté marketingové aktivity, ktoré tam chce doniesť, chcé zhrabnúť čo najviac peňazí. To je úplne normálne. Uvidíme, či bude nejaký Bernieho nástupca a ako sa to bude v ďalších rokoch uberať.“

 

Favorizujem Rosberga

Asi sa nemusím pýtať, kto bude bojovať o titul, ale koho favorizujete z dvojice Hamilton-Rosberg?

„Vlani som mierne fandil Rosbergovi. V minulosti jazdil v strede poľa a v Mercedese konečne dostal konkurencieschopné auto, Hamilton už titul mal. Aj teraz budem trocha favorizovať Rosberga, aby prvýkrát po dosť dlhej dobe vyhral F1 ako otec, tak aj syn (otec Keke Rosberg vyhral titul v roku 1982. Zatiaľ jediná dvojica otec-syn s majstrovským titulom sú Graham (1962 a 1968) a Damon (1996) Hillovci, pozn.red)“

Podľa mňa najväčší problém nastane, ak sa zvyšok pelotónu vyrovná Mercedesu a v nemeckej stajni už nebudú mať istotu jasného konštruktérskeho či jazdeckého titulu. Vedenie si bude musieť vybrať jednotku v tíme. Ustál by to Mercedes vzhľadom na to, že vlani to medzi Rosbergom a Hamiltonom iskrilo?

„Je to diskutabilné. Tímová taktika je tu už mnoho rokov a je dosť kontroverzná. Stále tvrdím, že výsledky tímu sú nad výsledkami jednotlivca, pretože ten platí jazdcov. V tíme je štyristo ďalších zamestnancov, ktorí pracujú na zlepšení auta. Ak sa potom dvaja jazdci na trati rozbijú, ich práca sa ukáže ako zbytočná. Štyristo ľudí musí zase pracovať, aby dohnali bodovú stratu. Preto si myslím, že tím musí byť uprednostňovaný, ale akou formou, či už dohovorom pred pretekmi, alebo priamo vysielačkou, je diskutabilné. Ja dúfam, že to bude rovako ako minulý rok. Aj keby sa však špička rozrástla, tak dúfam, že uvidíme dobré preteky, kontakty, súboje koleso na koleso, ako by to každý divák chcel vidieť.“

 
 
  • Najnovšie
  • |
  • Mesiac
  • Týždeň
  • Celkovo